PROGRAM 18. FESTIWALU TEATRÓW NIEWIELKICH
CZWARTEK | 21.11.2024 r.
do 17:00 – Przyjazd uczestników
19:00-20:30 – Monodram Mistrzowski „Sonata Księżycowa” w wykonaniu Ireny Jun | BILET 30 zł |
i otwarcie 18. Festiwalu Teatrów Niewielkich |Klub Muzyczny
PIĄTEK | 22.11.2024 r. | SPEKTAKLE KONKURSOWE | BEZPŁATNE WEJŚCIÓWKI
10:00-11:00 – Jolanta Deszcz-Pudzianowska – „A Hejm” |Duża Kieszeń
11:20-12:10 – Zuzanna Wiatr – ,,Dziewictwo – osobna kategoria istot zamkniętych” |Klub Muzyczny
12:30-13:25 – Lidia Wiśniewska – „córka Ta matka” |Duża Kieszeń
13:25-14:00 – Publiczne omówienia spektakli |Duża Kieszeń
16:00-17:10 – Zuzanna Bernat – „Jordan” |Klub Muzyczny
18:15-19:15 – Martyna Sabak i Joanna Podlodowska – „Kiedy wyjdziesz za mąż?” |Klub Muzyczny
19:15-20:00 – Publiczne omówienia spektakli |Klub Muzyczny
SOBOTA | 23.11.2024 r. | SPEKTAKLE KONKURSOWE | BEZPŁATNE WEJŚCIÓWKI
11:20-11:50 – Wiktoria Skowron – „Wychowana” |Duża Kieszeń
12:10-12:40 – Laura Pajor – „Sanktuarium” |Klub Muzyczny
13:00-13:40 – Alicja Wojnarowska – „cudawianki” |Duża Kieszeń
13:40-14:20 – Publiczne omówienia spektakli |Duża Kieszeń
16:00-17:10 – Kinga Kowalska – „Raz dokoła. Kobiety Wesela” |Klub Muzyczny
17:50-18:30 – Marta Łaska – „A imię me – Manipulacja” |Klub Muzyczny
18:30-19:00 – Publiczne omówienia spektakli |Klub Muzyczny
NIEDZIELA | 24.11.2024 r.
10:00-12:00 – Warsztaty dla uczestników Festiwalu z dr Barbarą Sambor | Mała Kieszeń
12:00-13:30 – Koncert Łukasza Jemioły i zakończenie Festiwalu | Klub Muzyczny | BEZPŁATNE WEJŚCIÓWKI
18. FTN – WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE
MONODRAM MISTRZOWSKI | IRENA JUN „Sonata księżycowa”
CZWARTEK | 21.11.2024 | 19:00 | Klub Muzyczny | 30 zł
Monodram na podstawie „Starych domów” Yannisa Ritsosa i „Drozdów” Jorgosa Seferisa
Inscenizacja i scenografia – Józef Szajna
Wykonanie – Irena Jun
Muzyka – Bogusław Schaeffer
Premiera – 1967
Czas trwania – 50 minut
„Sonata księżycowa” w wykonaniu Ireny Jun to spektakl – rekordzista. Grany nieprzerwanie od 57 lat, nie przestaje zachwycać kolejnych pokoleń. Irena Jun, aktorka Józefa Szajny, podejmując pierwszą realizację w poetyce teatru jednej aktorki, zaprosiła do współpracy swojego Mistrza. Powstał spektakl poetycki, malarski i uwodzący dźwiękiem. To monolog kobiety, która w dużym, pustym domu wspomina swoje życie. Fragmenty „Stary domów” Yannisa Ritsona oraz wiersze Jorgosa Seferisa układają się w swoisty bilans chwil szczęśliwych i strat. Samotna, konfrontująca się z własną pamięcią bohaterka monodramu kreowana przez Irenę Jun, dzieli się swoją historią. Opowieść okazuje się znajoma. Na tyle bliska, że znika podział na scenę i widownię. „Sonata księżycowa” to teatr obecności i współprzeżywania.
Po spektaklu odbędzie się rozmowa z Ireną Jun, którą poprowadzi Mateusz Nowak.
KONCERT | ŁUKASZ JEMIOŁA
NIEDZIELA | 24.11.2024 | 12:00 | Klub Muzyczny | BEZPŁATNE WEJŚCIÓWKI
18. FTN – SPEKTAKLE KONKURSOWE
MONODRAM KONKURSOWY| Jolanta Deszcz-Pudzianowska – „A Hejm”
Lublin | Fundacja ArtSystem
22.11.2024 r. | 10:00 | Duża Kieszeń
Scenariusz: Jolanta Deszcz-Pudzianowska
Reżyseria: Mateusz Piłat i Jolanta Deszcz- Pudzianowska
Opracowanie muzyczne: Dymitr Harelau
Czas trwania: 50 minut
Spektakl „A Hejm” stanowi głęboki i emocjonalny hołd dla 18 000 Żydów, którzy zginęli w obozie koncentracyjnym na Majdanku podczas akcji „Dożynki” 3 listopada 1943 roku. Jest to jednocześnie intymny portret Poli Braun, również znanej jako Paulina Braunówna, kobiety, która znalazła swoje miejsce pomiędzy ścianami getta warszawskiego a drutami obozu na Majdanku. Zapraszamy na podróż przez historię, która ukazuje cierpienie i odwagę w obliczu przeciwności, a jednocześnie podkreśla znaczenie kultury, muzyki i sztuki jako środków wyrażenia oraz przetrwania.
MONODRAM KONKURSOWY| Zuzanna Wiatr – ,,Dziewictwo – osobna kategoria istot zamkniętych”
Wrocław
22.11.2024 r. | 11:20 | Klub Muzyczny
Wrocław
Scenariusz: Zuzanna Wiatr
Reżyseria: Zuzanna Wiatr
Konsultacja reżyserska: Julia Wernio
Scenografia: Zuzanna Wiatr
Ruch sceniczny: Anna Bogdanowicz
Opracowanie muzyczne: Ryszard Lubieniecki
Czas trwania: 40 minut
Spektakl powstał na podstawie tekstów Witolda Gombrowicza ,,Dziewictwo’’, ,,Ślub’’, ,,Iwona, księżniczka Burgunda’’ i ,,Przygody’’. Jest on komentarzem odnoszącym się do kulturowo i religijnie ujętego zagadnienia jakim jest ,,dziewictwo” oraz próbą przyjrzenia się relacji pomiędzy człowiekiem a przybieraną przez niego formą.
MONODRAM KONKURSOWY | Lidia Wiśniewska – „córka Ta matka”
Jarosław | Jarosławski Ośrodek Kultury i Sztuki
22.11.2024 r. | 12:30 | Duża Kieszeń
Scenariusz: Paweł Sroka, Lidia Wiśniewska
Reżyseria: Paweł Sroka
Scenografia: Paweł Sroka
Opracowanie muzyczne: Wiktor Marut
Czas trwania: 45 minut
„córka TA matka”. Jestem ciałem z jej ciała. Stworzona na JEJ podobieństwo. Czy ciało Moje jest na pewno w pełni moje? Córka jest przedłużeniem matki. Gdzie kończy się matka, gdzie zaczyna się córka? Spektakl o skomplikowanej relacji matki z córką oraz poszukiwaniu relacji córki z samą sobą. Powstał na podstawie książki “Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze” Aglaja Veterynaji.
MONODRAM KONKURSOWY | Zuzanna Bernat – „Jordan”
Warszawa | Fundacja FETA
22.11.2024 r. | 16:00 | Klub Muzyczny
Scenariusz: Anna Reynolds, Moira Buffini
Tłumaczenie: Ewa Krasińska
Reżyseria: Dorota Landowska
Scenografia: Dorota Landowska
Czas trwania: 60 minut
„Jordan” to prawdziwa historia – relacja współwięźniarki spisana przez dramaturżkę Annę Reynolds podczas odsiadywania wyroku oraz Moirę Buffini, która jako pierwsza zagrała rolę Shirley Jones. To spowiedź zabójczyni, młodej bezbronnej dziewczyny, bezbronnej wobec własnych wspomnień. Można powiedzieć, że to opowieść o dobru i o złu, o miłości i jej braku oraz o fatalnych konsekwencjach niedojrzałych wyborów. Sztuka ta do dziś inspiruje młode aktorki i reżyserki na całym świecie, choć prapremiera odbyła się w Londynie w 1994 roku.
DUODRAM KONKURSOWY | Martyna Sabak i Joanna Podlodowska – „Kiedy wyjdziesz za mąż?”
Lublin | Teatr w Spódnicy
22.11.2024 r. | 18:15 | Klub Muzyczny
Scenariusz: Marcin Wąsowski
Reżyseria: Marcin Wąsowski
Scenografia: Joanna Podlodowska i Martyna Sabak
Choreografia: Joanna Podlodowska i Martyna Sabak
Opracowanie muzyczne: Jakub Stasikowski, Martyna Sabak i Joanna Podlodowska
Czas trwania: 60 minut
W dobie cyfryzacji, budowanie relacji oraz związków między kobietą a mężczyzną bywa coraz trudniejsze. Na scenie w humorystyczny sposób zostaną dotknięte tematy tabu, powszechne dylematy oraz to „co się powinno, a czego nie”. Aktorki opowiedzą o utartych schematach, stereotypach i upraszczaniu. O tym jak łatwo jest ocenić, a jak trudno spojrzeć z innego punktu widzenia.
MONODRAM KONKURSOWY | Wiktoria Skowron – „Wychowana”
Dębica | Miejski Ośrodek Kultury w Dębicy
23.11.2024 r. | 11:20 | Duża Kieszeń
Scenariusz: Dominika Migoń-Madura
Reżyseria: Dominika Migoń-Madura
Scenografia: Wiktoria Skowron
Opracowanie muzyczne: Piotr Madura
Czas trwania: 25 minut
Spektakl „wychowana” powstał na motywach powieści Marty Dzido pt. „Matrioszka”. Poruszane są w nim kwestie alkoholizmu w rodzinie oraz tego, jak często jesteśmy wychowywani do chowania się w cieniu, milczeniu i trwania w marazmie oraz jak przekłada się to na późniejsze funkcjonowanie dziecka z syndromem DDA w świecie. Czy da się uwolnić z tego błędnego koła? Czy przez całe życie trzeba tkwić w jednym schemacie? Postaramy się odpowiedzieć na to pytania.
MONODRAM KONKURSOWY | Laura Pajor – „Sanktuarium”
Warszawa
23.11.2024 r. | 12:10 | Klub Muzyczny
Scenariusz: Andrzej Skowron
Reżyseria: Laura Pajor
Opracowanie muzyczne: Józef Pajor
Czas trwania: 25 minut
Historia mającej głęboką więź z naturą dziewczyny, która postanawia zmienić swoje życie pod wpływem mistycznych doświadczeń. Widzowie będą świadkami jej walki, stawiania czoła nowym problemom oraz prób poszukiwania siebie na nowo. Monodram powstał na podstawie tekstu Andrzeja Skowrona pt. „Sanktuarium”.
MONODRAM KONKURSOWY | Alicja Wojnarowska – „cudawianki”
Dębica | Miejski Ośrodek Kultury w Dębicy
23.11.2024 r. | 13:00 | Duża Kieszeń
Scenariusz: Dominika Migoń-Madura
Reżyseria: Dominika Migoń-Madura
Scenografia: Dominika Migoń-Madura
Opracowanie muzyczne: pieśni ludowe
Czas trwania: 30 minut
Monodram „cudawianki” powstał na bazie pieśni ludowych, których rodowodem, jak napisała Eliza Orzeszkowa, są: „serca tęskniące, myśli uciśnione, instynktowe rwania się ku lepszemu życiu”. Prosto z serca młodej dziewczyny przeradzającej się w kobietę o pragnieniu bycia kochaną i sile miłości. A to wszystko zostało uwite w teatralnej formie.
MONODRAM KONKURSOWY | Kinga Kowalska – „Raz dokoła. Kobiety Wesela”
Proszowice
23.11.2024 r. | 16:00 | Klub Muzyczny
Opracowanie tekstu: Kinga Kowalska
Reżyseria: Kinga Kowalska
Opieka artystyczna: dr hab. Katarzyna Skarżanka, prof. Akademii Teatralnej w Warszawie
Scenografia: Kinga Kowalska
Choreografia: Tatiana Asmolkova
Konsultacje gwarowe: dr hab. Kazimierz Sikora, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego
Konsultacje ludowe: Katarzyna Chodoń
Nagranie partii skrzypiec: Dominika Kapuśniak
Opracowanie muzyczne: w spektaklu wykorzystywana jest muzyka ludowa, utwory Kapeli Maliszów i Zespołu InFidelis
Czas trwania: 65 minut
Monodram na podstawie „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego powstał w wyniku twórczych i naukowych poszukiwań zgłębiających wymowę sceniczną. Spektakl stanowił podstawę pracy doktorskiej zrealizowanej przez Kingę Kowalską w Akademii Teatralnej w Warszawie pod opieką artystyczną prof. Katarzyny Skarżanki. W przedstawieniu towarzyszymy głównej bohaterce – kobiecie „Wesela” – w podróży po fragmentach jej zagubionej i niepoukładanej pamięci. W kawałkach jej wspomnień ukryte są pozostałe kobiety „Wesela” – młodsze, starsze, te ze wsi i te z miasta. Każda chce być szczęśliwa, wszystkie pragną miłości, choć każda z nich inaczej tę miłość rozumie i w inny sposób jej doświadcza. Spektakl przepełniony jest ruchem, muzyką i bronowicką gwarą.
MONODRAM KONKURSOWY | Marta Łaska – „A imię me – Manipulacja”
Warszawa
23.11.2024 r. | 17:50 | Klub Muzyczny
Scenariusz: Marta Łaska
Reżyseria: Marta Łaska
Opracowanie muzyczne: w spektaklu wykorzystywany jest utwór Arama Khachaturiana pt. „Masquerade Suite – Walz”
Czas trwania: 25 minut
Spektakl, czy może raczej wykład, w którym Pani Manipulacja wytłumaczy, wskaże i wyjaśni metody wpływania na innych, bo czemuż by nie? W końcu jakie to ma znaczenie? Przecież to i tak nic nie zmieni, prawda? Spektakl, którego największą inspiracją był reportaż Renaty Kim „Dlaczego nikt nie widzi, że umieram. Historie ofiar przemocy psychicznej”. Wykorzystano w nim również wiersze Anny Świrszczyńskiej i Bolesława Leśmiana.