
Rysumenty 2001-2002, rysunek, Galeria Biała w Lublinie, IWA UMCS Lublin

Rysumenty 2001-2002, rysunek, Galeria Biała w Lublinie, IWA UMCS Lublin

Rysumenty 2001-2002, rysunek, Galeria Biała w Lublinie, IWA UMCS Lublin

Winieta 2003, rysunek, Secession Wien

Wagon 2001-2009, obiekt, Galeria Biała w Lublinie, 4th Berlin Biennale, Hamburger Bahnhof Museum

After Nature, Unacabine 2009, New Museum in New York

BUNKER 2009, realizacja site-specific, Barbican Art Center London

BUNKER 2009, realizacja site-specific, Barbican Art Center London

BUNKER 2009, realizacja site-specific, Barbican Art Center London

BUNKER 2009, realizacja site-specific, Barbican Art Center London

BUNKER 2009, realizacja site-specific, Barbican Art Center London

BUNKER 2009, realizacja site-specific, Barbican Art Center London

D.O.M. 2004, instalacja artystyczna, Johnen Galerie Berlin

D.O.M. 2004, instalacja artystyczna, Johnen Galerie Berlin

D.O.M. 2004, instalacja artystyczna, Johnen Galerie Berlin

DATAmatic 880, instalacja artystyczna, Galerie Magazin Berlin

DATAmatic 880, instalacja artystyczna, Galerie Magazin Berlin

Fotografie do wystaw 2007-2008

Fotografie do wystaw 2007-2008

Fotografie do wystaw 2007-2008

Framer 2018, performance, The National Museum of Art in Osaka

Framer 2018, performance, The National Museum of Art in Osaka

Humanbomber, 2011, Warsztaty Kultury Lublin

Humanbomber, 2011, Warsztaty Kultury Lublin

Humanbomber, 2011, Warsztaty Kultury Lublin

Liberum Animum 2017, instalacja artystyczna Galeria Labirynt

Liberum Animum 2017, instalacja artystyczna Galeria Labirynt

Malewich Square 2010, instalacja artystyczna, Johnen Galerie Berlin

P.A.P.O.P. 2007, MDD Museum Deurle

Stalkammer 2014, Obiekt, performance Open City in Lublin

STRONGHOLD 2011, instalacja artystyczna, Biennale de Lyon

STRONGHOLD 2011, instalacja artystyczna, Biennale de Lyon

STRONGHOLD 2011, instalacja artystyczna, Biennale de Lyon


Swimming pool 2007, realizacja site-specific, Migros Museum Zurich

Swimming pool 2007, realizacja site-specific, Migros Museum Zurich

Tężnia 2014, Realizacja w przestrzeni publicznej CSW Warszawa

Tężnia 2014, Realizacja w przestrzeni publicznej Muzeum Narodowe w Krakowie

Traumgutstrasse 2014, instalacja artystyczna, Salon Akademii Warszawa

Traumgutstrasse 2014, instalacja artystyczna, Salon Akademii Warszawa

Traumgutstrasse 2014, instalacja artystyczna, Salon Akademii Warszawa
Robert Kuśmirowski – performer, autor instalacji, obiektów, fotografii, rysunków. Urodzony w 1973 roku w Łodzi.
Robert Kuśmirowski w latach 1998-2003 studiował na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie uzyskał dyplom w pracowni Rzeźby Monumentalnej prof. Sławomira Andrzeja Mieleszki. W roku akademickim 2002-2003 przebywał na stypendium w Pracowni Metalu i Modelowania na Uniwersytecie Rennes 2 oraz Beaux-Arts Rennes. Związany z Fundacją Galerii Foksal w Warszawie, Johnen Galerie w Berlinie, Guido Costa Projects w Turynie. Laureat Paszportów “Polityki” i Dorocznej Nagrody MKiDN w dziedzinie Sztuk Wizualnych za 2011r oraz wielu innych nagród. Mieszka i pracuje w Lublinie. Od 2007 roku zatrudniony na macierzystej uczelni Instytutu Sztuki Pięknych WA UMCS w Lublinie, Zakład Intermiediów oraz Sammer Academy in Salzburg (2013-2014).
Większość jego prac oparta jest na rekonstrukcji i kopiowaniu starych przedmiotów, dokumentów, fotografii, a raczej tworzeniu ich łudząco podobnych imitacji. Zazwyczaj nie mają one swego określonego pierwowzoru, a jedynie przywołują kulturę materialną pewnej epoki. Zawsze jednak cechuje je obsesyjna dokładność i skrupulatność. W większych instalacjach ujawnia się też kolekcjonerskie zamiłowanie artysty – nagromadzone przedmioty tworzą wówczas trudne do ogarnięcia zbiory, określone przez Joannę Mytkowską jako “barok nadmiaru i entropia detali”. W ten sposób Kuśmirowski odwołuje się do pamięci, historii i nostalgii, jaka towarzyszy kulturze wizualnej z odległej i nieco bliższej przeszłości powoli znikającej pod kolejnymi warstwami. Dzięki temu w jego pracach ujawnia się też wątek wanitatywny – odtwarzanie minionej kultury materialnej staje się sposobem podejmowania tematu krótkotrwałości, przemijalności i śmierci. Podobny charakter mają też jego akcje i działania performerskie, czasami uzupełniane komponowaną przez niego muzyką.