Wydarzenie jest skierowane do instruktorów wokalnych, teatralnych i recytacji z terenu województwa lubelskiego. W spotkaniach mogą wziąć udział również osoby powyżej 18 r.ż., które działają w amatorskim ruchu artystycznym. Zajęcia będą mieć charakter warsztatowy, dlatego podczas nich wymagany jest strój i obuwie, które będą pozwalać na swobodę ruchów.
Zapisy przez formularz: link
Harmonogram wydarzenia:
EMISJA GŁOSU I TECHNIKA MÓWIENIA
2 MARCA 2024 (SOBOTA) | 10:00-15:00 | DUŻA KIESZEŃ SCENY
Warsztaty przeznaczone dla instruktorów teatralnych, recytacji oraz osób działających w amatorskim ruchu artystycznym powyżej 18 r.ż.
Warsztaty mają na celu zapoznanie uczestników z podstawowymi zasadami pracy nad wymową i emisją głosu. Służą przede wszystkim kształtowaniu umiejętności praktycznych, które jednak zyskają podbudowę teoretyczną, zgodną z aktualnym stanem wiedzy na temat procesu tworzenia głosu i mowy.
Tematyka warsztatów przedstawia się następująco:
TECHNIKI PRACY NAD WYMOWĄ
👄 rozluźnianie mięśni narządów artykulacyjnych
👄 budowanie precyzji ruchów artykulacyjnych
👄 prozodia mowy: intonacja i akcent
👄 normy wymawianiowe
EMISJA GŁOSU
👄 oddech: cechy prawidłowego oddechu, metodyka pracy nad oddechem – kształtowanie prawidłowych wzorców oddechowych, korekta błędów
👄 fonacja: prawidłowe tworzenie głosu – cechy i warunki poprawnej fonacji, rozpoznawanie i korekta nieprawidłowości
👄 rezonans: charakterystyka zjawiska, praca nad uzyskaniem i wzmocnieniem rezonansu, kształtowaniem barwy i nośności głosu
HIGIENA GŁOSU
👄 omówienie czynników negatywnie wpływających na proces tworzenia głosu
TECHNIKI RELAKSACYJNE
prowadząca:
MARTA WYSOCKA
Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa. Pracuje w Katedrze Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Absolwentka filologii polskiej ze specjalnością logopedyczną oraz podyplomowych studiów w zakresie: emisji głosu (UMCS), logorytmki (Akademia Muzyczna im. St. Moniuszki w Gdańsku), rehabilitacji zaburzeń głosu (Uniwersytet Łódzki).
Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół zagadnień związanych z percepcją prozodii mowy, funkcji prozodii i jej związków z muzyką.
Jest autorką publikacji poruszających tematykę uwarunkowań zachowań prozodycznych i zaburzeń prozodii, zaburzeń głosu oraz wykorzystania muzyki w terapii i profilaktyce logopedycznej.
Pod jej kierunkiem powstało ponad sto czterdzieści prac licencjackich i dyplomowych związanych z tematyką głosu, mowy i słuchu i ich zaburzeń, prozodii mowy i muzycznych oddziaływań w logopedii.
Jako dydaktyk prowadzi zajęcia powiązane ze swoimi zainteresowaniami naukowymi, na macierzystej uczelni oraz na innych uczelniach wyższych w Polsce, na kierunkach kształcących przede wszystkim logopedów, muzykoterapeutów i dziennikarzy.
Prowadzi terapię logopedyczną osób z różnymi zaburzeniami mowy, słuchu i głosu. Pracuje też z zawodowymi mówcami nad doskonaleniem ich techniki mówienia, emisji głosu i sprawności prozodycznych.
Jest członkinią towarzystw naukowych związanych z problematyką logopedyczną, kulturą żywego słowa, zagadnieniami głosu (Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Zespół Rozwoju i Zaburzeń Mowy RJP przy Prezydium PAN, Koło Miłośników Żywego Słowa przy Oddziale Warszawskim TMJP, Polskie Towarzystwo Rehabilitacji Głosu).
FAST FOOD TECHNIK I METOD TEATRALNYCH
6 MARCA 2024 (ŚRODA) | 10:00-15:00 | KLUB MUZYCZNY CSK
Warsztaty przeznaczone dla instruktorów teatralnych i recytacji oraz osób działających w amatorskim ruchu artystycznym powyżej 18 r.ż.
„Fast Food technik i metod teatralnych”, bo zabawa jest poważna, a powaga jest zabawna. Zapraszamy na warsztat, którego celem jest pomagać i wspierać pracę ludzi artystycznie zaangażowanych. Aktorów, reżyserów, scenarzystów, instruktorów, animatorów. Teatralność praktyczna i sceniczna. Od metod teatru Forum A. Boala przez Teatr Fizyczny – Teatr Ekspresji Twórczej, Teatr Instrumentalny prof. B. Schaefera i improwizację K. Johnstone’a do tworzenia własnego laboratorium teatralnego.
To warsztaty składające się z metod i technik teatru dostępnego, podczas których będziemy pracować nad:
🎭 koncentracją, spostrzegawczością, uważnością,
🎭 uważnym słuchaniem partnera scenicznego,
🎭 spontanicznym i umiejętnym reagowaniem na sytuacje nowe, nieznane
🎭 pokonywaniem zaskakujących barier w komunikacji
🎭 precyzyjnych i zrozumiałych komunikatach
🎭 kreatywnym myśleniem
🎭 odwagą do podejmowania decyzji i proaktywnych działań
prowadzący:
PRZEMYSŁAW BUKSIŃSKI
Aktor. Animator. Organizator działań artystycznych i performatywnych. Wykładowca Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie na Wydziale Politologii i Dziennikarstwa oraz Pedagogiki i Psychologii. Prezes Fundacji Poławiacze Pereł Improv Teatr.
Specjalizuje się w technikach i metodach teatralnych. Aktor w „Latającym Teatrze Kantorowi” Moniki Adamiec. Współpracował/współpracuje z Teatrem Chorea (Fabryka Sztuki w Łodzi), Teatrem Figur w Krakowie, Teatrem Groteska w Krakowie, Teatrem im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, Teatrem Lalka w Warszawie, Teatrem Pinokio w Łodzi, Teatrem Poddańczym w Białymstoku, Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu współtworząc projekty dla lokalnych społeczności wykluczonych artystycznie m.in. „Bramaturgia”, „Wjeżdżamy w bramy”, „Luftujemy podwórka”, „Wy Patrz My”.
Realizuje projekty łączące historię miejsc i ludzi z technikami improwizacji teatralnej: SUPERBOHATER Przestrzenie Sztuki Teatr Lublin/Rzeszów/Łódź, „ImprOpowieści”, „Legendy Dawnego Miasta”. Improwizacji teatralnej uczył się u Arkadiusza Ziętka i aktorów kanadyjskiej grupy „Uncolled for Improv”. Założył jedną z pierwszych grup „impro” w Polsce „No Potatoes”.
„JAK UCZYĆ ŚPIEWU LEPIEJ?” – TECHNIKI WOKALNE, ODDECH W ŚPIEWIE ORAZ TECHNIKI OPANOWANIA STRESU NA SCENIE
16 MARCA 2024 (SOBOTA) | 10:00-15:00 | DUŻA KIESZEŃ SCENY
Warsztaty przeznaczone dla instruktorów wokalnych oraz osób działających w amatorskim ruchu artystycznym powyżej 18 r.ż.
Warsztaty mają na celu doskonalenie umiejętności trenerskich wśród instruktorów śpiewu, pogłębianie wiedzy z metodyki nauczania śpiewu, a także ma na celu stworzenie przestrzeni do wymiany doświadczeń i możliwości analizy problemów własnych uczniów. Warsztaty służą pogłębianiu wiedzy teoretycznej oraz rozwijaniu umiejętności praktycznych w prowadzeniu zajęć wokalnych.
Tematyka warsztatów przedstawia się następująco:
🎤 techniki wokalne, rezonacja dźwięku, sposoby wzmacniania głosu
🎤 techniki oddechowe w śpiewie, rola oddechu w śpiewie: prawidłowy tor oddechowy, oddech nieprawidłowy, appoggio
🎤 zaburzenia oddychania i ich wpływ na głos, podstawy metody Butejki
🎤 praca z emocjami i blokadami wśród wokalistów, skuteczne sposoby opanowania tremy na scenie
🎤 najczęstsze problemy trenera głosu, diagnoza wokalna, jak prowadzić lekcje śpiewu, jak dobierać repertuar, jak rozpoznawać choroby aparatu głosu, podstawy rehabilitacji zaburzeń głosu
Prowadząca:
JOANNA MANIA
Trener wokalny, specjalista w dziedzinie emisji, higieny i rehabilitacji zaburzeń głosu, trener oddechu, Międzynarodowy Instruktor Buteyko Clinic (techniki oddechowe Butejki), hipnoterapeuta.
Absolwentka wokalistyki rozrywkowej w Thames Valley University w Londynie (obecnie University of West London), Vocal-Tech w Londynie (obecnie BIMM) oraz wokalistyki rozrywkowej UMCS w Lublinie.
Ukończyła również jedyne w Polsce specjalistyczne studia rehabilitacji zaburzeń głosu. Wiedzę z zakresu emisji głosu pogłębiałam u takich specjalistów i wokalistów jak Kim Chandler, Ruth Lynch, Julie Lindell, Sam Brown, Bazil Meade, London Community Gospel Choir.
Jest zwolenniczką techniki CVT (autorstwa Cathrine Sadolin), z którą zapoznała się bezpośrednio podczas kursu w Complete Vocal Institute w Danii.
Pracą trenerską w zakresie nauczania śpiewu zajmuje się od ponad 17 lat. Ogromną wagę przykłada do pracy z emocjami, tremą na scenie, lękiem przed krytyką i poczuciem wartości. Dlatego również posiada kwalifikacje w dziedzinie pracy z psychiką i podświadomością. Jest doświadczonym hipnoterapeutą zrzeszonym w The National federation of Neurolinguistic Programming z siedzibą w USA.
Ukończyła kursy hipnozy klinicznej, regresji hipnotycznej i wiele innych. Specjalizuje się w pracy z zaburzeniami żywienia i odchudzaniem, a także stresem i tremą sceniczną wśród mówców i artystów.
Aktualnie kończy studia na kierunku psychologii klinicznej oraz psychoterapii.