CyberETNO – technologia inspirowana tradycją 🤖 🛠️🧵 🌸
Czy roboty przyszłości mogą czerpać inspirację z ludowych wzorów i dawnych opowieści? Tak! CyberETNO to projekt, który zakłada między innymi serię wyjątkowych warsztatów, gdzie nowoczesna technologia spotka się z bogactwem dziedzictwa kulturowego. To unikalna podróż przez czas, w której uczestnicy będą tworzyć robotyczne wynalazki inspirowane motywami sztuki ludowej, wzornictwem tradycyjnym oraz bogactwem lokalnych opowieści.
W ramach projektu CyberETNO jego uczestnicy:
🤖 poznają metodę kreatywnego myślenia MuBaBaO,
🤖 nauczą się storytellingu (tradycyjnego i cyfrowego),
🤖 stworzą własne roboty inspirowane folklorem,
🤖 wykorzystają AI do projektowania i wizualizacji,
🤖 przygotują się do udziału w wystawie i finale Festiwalu Opowieści Przyszłości.
Projekt CyberETNO, to projekt wielopłaszczyznowy. W trakcie jego trwania odbędą się warsztaty poprowadzone autorską metodą MuBaBaO (Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści), opracowaną przez Michała Malinowskiego – pedagoga, storyteller’a i wizjonera kreatywnego myślenia. Metoda MuBaBaO łączy w sobie opowieść, sztukę, naukę i technologię, pokazując, że innowacja może wyrastać z korzeni tradycji.
Projekt zakończy się innowacyjną wystawą i paradą robotów CyberETNO oraz Festiwalem Opowieści Ludowych, w trakcie których uczestnicy zaprezentują swoje dzieła w otoczeniu multimedialnych instalacji, projekcji AI, gigantycznych lalek-robotów i opowieści łączących tradycję z futurystyczną wizją świata. To wydarzenie będzie interaktywną przestrzenią dialogu między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością. Wydarzenie zwieńczy koncert zespołu GrandMotherJazz.
CyberETNO to więcej niż warsztaty – to manifest przyszłości zakorzenionej w tradycji, to dowód na to, że technologia i kultura mogą współtworzyć nowe światy pełne znaczeń.
To zaproszenie do podróży, w której zrodzi się odpowiedź na pytanie: Jak mogłaby wyglądać przyszłość, jeśli nie zatracimy pamięci o naszych korzeniach?
Udział w wydarzeniach jest bezpłatny. Formularz dostępny jest pod linkiem: forms.gle/BALL9st4bkGqkjXw8
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Edukacja kulturalna 2025”
OPIS WARSZTATÓW
WARSZTAT 1 🛠️ 19 PAŹDZIERNIKA 2025 (niedz.) | 13:00–17:00 | Klub Muzyczny (poziom -1)
Cyfrowy Ornament: Personalizacja Etniczna | 10+
Budowanie z Klocków Myślenia Kreatywnego MuBaBaO. Podczas warsztatów uczestnicy poznają świat dawnych legend, tradycyjnych wzorów ludowych i ornamentów – m.in. na przykładzie unikatowych pająków lubelskich, będących symbolem regionalnej sztuki dekoracyjnej. Wspólnie przyjrzymy się także bogactwu polskich strojów ludowych z różnych regionów, odkrywając ukryte w nich kody kulturowe, rytmy i kolory. Na tej bazie uczestnicy zaplanują indywidualny wygląd swojego przyszłego robota, czerpiąc inspiracje z motywów etnicznych i lokalnego dziedzictwa. Warsztat pozwoli nie tylko uruchomić wyobraźnię i twórcze myślenie, ale też zrozumieć, w jaki sposób kultura może wpływać na nowoczesny design i technologię. To pierwszy krok do stworzenia autorskiego robota, który łączy w sobie elementy przeszłości i przyszłości.
WARSZTAT 2 🛠️ 20 PAŹDZIERNIKA 2025 (pon.) | 10:00–14:00 | Klub Muzyczny (poziom -1)
Kreatywne Obrazy z AI: Wprowadzenie do Narzędzi Generatywnych | 10+
Podczas warsztatów uczestnicy zostaną wprowadzeni w świat narzędzi sztucznej inteligencji wykorzystywanych do tworzenia grafiki. Poznają podstawy pracy z programem Midjourney oraz innymi aplikacjami służącymi do generowania unikatowych ilustracji i krótkich animacji. Na bazie wygenerowanych obrazów powstaną pierwsze koncepcje i wizualizacje przyszłych robotów – łączące świat cyfrowej kreacji z realnymi materiałami. Uczestnicy zapoznają się także z elementami konstrukcyjnymi zestawu klocków MuBaBaO, które posłużą do stworzenia zarysu przyszłego robota. Warsztat stanowi inspirujące połączenie sztuki, technologii i projektowania – pozwalające rozwinąć kreatywność, nauczyć się obsługi nowoczesnych narzędzi oraz rozpocząć pracę nad własnym projektem.
WARSZTAT 3 🛠️ 14 LISTOPADA 2025 (pt.) | 10:00–14:00 | Mała i Duża Kieszeń Sceny (poziom +1)
Tradycja Spotyka Robotykę: Faza Projektowa + Legendy w Kodzie: Scenariusze Opowieści Cyfrowych cz.1 | 10+
Warsztaty poświęcone będą eksperymentowaniu z formą i stylem – uczestnicy przetwarzać będą tradycyjne wzory ludowe oraz motywy folklorystyczne, nadając im nowe życie w postaci grafik, plakatów oraz krótkich animowanych sekwencji promocyjnych. W efekcie tej twórczej pracy powstaną unikatowe komponenty wizualne, które posłużą do stworzenia spójnej koncepcji przyszłego robota. Uczestnicy zaprojektują jego wygląd, funkcjonalność i estetykę, korzystając z inspiracji zaczerpniętych z kultury ludowej oraz zestawów konstrukcyjnych. To zajęcia dla tych, którzy chcą zobaczyć, jak tradycja może wpływać na nowoczesne projektowanie – i jak folklor może stać się punktem wyjścia do tworzenia wizji przyszłości.
WARSZTAT 4 🛠️ 15 LISTOPADA 2025 (sob.) | 13:00–17:00 | Mała i Duża Kieszeń Sceny (poziom +1)
Tradycja Spotyka Robotykę: Faza Projektowa + Legendy w Kodzie: Scenariusze Opowieści Cyfrowych cz.2 | 10+
W tej części warsztatów uczestnicy stworzą scenariusze opowieści oraz poznają podstawy narracji cyfrowej. Każdy projekt otrzyma swój unikalny motyw przewodni, inspirowany legendą, mitem lub tradycyjnym wzorem ludowym, który stanie się fundamentem dla dalszych działań projektowych. Celem będzie twórcze połączenie dawnych historii z nowoczesną estetyką – uczestnicy opracują własne pomysły na finałową prezentację robota jako nośnika opowieści: symbolu, bohatera lub narratora. Na tej bazie rozpocznie się proces budowania robota z zestawów klocków – już nie tylko jako konstrukcji, lecz jako spersonalizowanej postaci z własnym charakterem, funkcją i opowieścią do przekazania.
WARSZTAT 5 🛠️ 16 LISTOPADA 2025 (niedz.) | 13:00–17:00 | Mała i Duża Kieszeń Sceny (poziom +1)
Klocki i Mechatronika: Faza Techniczna od Prototypu do Prezentacji, Tworzenie Opowieści Cyfrowej cz.1 | 10+
To etap, w którym wizje i projekty przyjmują realny kształt. Uczestnicy przystąpią do praktycznej budowy własnych robotów z wykorzystaniem zestawu MuBaBaO – łącząc elementy techniczne z indywidualną estetyką inspirowaną kulturą ludową. Podczas warsztatów uczestnicy zamontują silniki, czujniki, elementy zasilania oraz wprowadzą podstawy programowania, nadając swoim konstrukcjom konkretne funkcje. Szczególny nacisk zostanie położony na zachowanie etnicznych ornamentów, kolorystyki i detali graficznych, co pozwoli nadać każdemu robotowi niepowtarzalny, symboliczny charakter. Cały proces będzie na bieżąco dokumentowany poprzez generowanie kolejnych obrazów z pomocą narzędzi AI, tworzących wizualny dziennik postępów i przemian projektu – od idei do gotowej konstrukcji.
WARSZTAT 6 🛠️ 21 LISTOPADA 2025 (pt.) | 10:00–14:00 | Mała i Duża Kieszeń Sceny (poziom +1)
Klocki i Mechatronika: Faza Techniczna od Prototypu do Prezentacji, Tworzenie Opowieści Cyfrowej cz. 2 | 10+
Kontynuacja etapu, w którym uczestnicy przystąpią do praktycznej konstrukcji swoich robotów z wykorzystaniem zestawów MuBaBaO, a także montażu wszystkich elementów swojego robota. To moment, w którym wszystkie warstwy projektu – estetyczna, techniczna i narracyjna – łączą się w spójną całość. Powstanie unikalna forma storytellingu, w której robot nie tylko działa, ale także niesie ze sobą znaczenie.
WARSZTAT 7 🛠️ 22 LISTOPADA 2025 (sob.) | 13:00–17:00 | Mała i Duża Kieszeń Sceny (poziom +1)
Klocki i Mechatronika: Faza Techniczna od Prototypu do Prezentacji, Tworzenie Opowieści Cyfrowej cz. 3 | 10+
W ostatnim etapie uczestnicy skupią się na dopracowaniu swoich robotów – zarówno pod względem technicznym, jak i wizualnym. To czas na ostatnie poprawki, testy funkcjonalności oraz uzupełnienie estetycznych detali, takich jak etniczne ornamenty, kolory czy symboliczne akcenty inspirowane kulturą ludową. Uczestnicy sfinalizują także multimedialne komponenty opowieści, dokumentując projekt za pomocą generowanych obrazów w AI i przygotowując roboty do finałowej prezentacji. Każda konstrukcja stanie się częścią unikalnej formy storytellingu, w której technologia spotyka się z tradycją, a opowieść z ruchem i obrazem.
WARSZTAT 8 🧵 23 LISTOPADA 2025 (niedz.) | 13:00–17:00 | Mała i Duża Kieszeń Sceny (poziom +1)
Lalki wielkiego formatu – tradycja w nowoczesnej skali | 10+
Podczas warsztatów uczestnicy stworzą gigantyczne lalki inspirowane polskim wzornictwem ludowym, łącząc sztukę rękodzieła z elementami etnicznego designu. Każda lalka stanie się nośnikiem indywidualnej historii – udekorowana ornamentami, symbolami i kolorystyką charakterystyczną dla różnych regionów Polski. Inspiracją do twórczej pracy będzie prezentacja autentycznych wzorów i strojów ludowych – od subtelnych haftów po wyraziste motywy geometryczne i florystyczne. Uczestnicy będą mogli czerpać z bogactwa tradycji, jednocześnie nadając lalkom osobisty, współczesny wyraz. To warsztat, w którym spotykają się: forma, tradycja i tożsamość, a efekt końcowy – monumentalne lalki – stanie się zarówno dziełem sztuki, jak i symboliczną reprezentacją kulturowej różnorodności.
UWAGA!
Zapisując się na warsztaty tworzenia robotów, deklarują Państwo wzięcie udziału w całym cyklu warsztatów w dniach 19-20.10, 14-16.11, 21-22.11.2025 r.
Na warsztaty z tworzenia gigantycznych lalek obowiązuje osobny zapis.
FINAŁ WYDARZENIA | 29 LISTOPADA 2025 (sob.) | 13:00-16:00
Zwieńczeniem całego cyklu warsztatów będzie uroczysty finał, który odbędzie się 29 listopada 2025 r. w przestrzeniach Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Będzie to czas prezentacji efektów pracy uczestników oraz wspólnego celebrowania kreatywności, różnorodności i wyobraźni. W programie finału:
🤖 Wystawa i parada robotów – przestrzeń Multimedialnej Łąki oraz holu na poziomie 0 zamieni się w interaktywną galerię pełną ruchu, dźwięku i koloru. Zobaczymy unikatowe konstrukcje inspirowane folklorem, zaprojektowane i zbudowane podczas warsztatów.
🌸 Festiwal Opowieści Ludowych – w Klubie Muzycznym uczestnicy zaprezentują stworzone przez siebie historie – zarówno te zakodowane w robotach, jak i te snute na żywo, z wykorzystaniem multimediów, lalek i narracji inspirowanej tradycją.
🥁 Koncert zespołu GrandMotherJazz – finał w Klubie Muzycznym zakończy energetyczne i nastrojowe spotkanie z muzyką na styku pokoleń, kultur i stylistyk.
INFORMACJE DODATKOWE
Udział w wydarzeniach jest bezpłatny.
Limit miejsc na warsztaty jest ograniczony – liczy się kolejność zgłoszeń. Formularz dostępny jest pod linkiem: forms.gle/BALL9st4bkGqkjXw8
Jednocześnie informujemy, iż potwierdzeniem zakwalifikowania na warsztaty jest otrzymanie maila zwrotnego z adresu warsztaty@csklublin.pl w odpowiedzi na przesłanie niniejszego formularza.
Osoby, które zostaną zakwalifikowane na warsztaty, a nie będą mogły w nich uczestniczyć, zobowiązane są do poinformowania organizatora o tym fakcie minimum dobę przed wydarzeniem. Osoby zakwalifikowane na listę rezerwową otrzymają potwierdzenie mailowe tylko w przypadku zwolnienia się miejsca na warsztatach.
KONTAKT
Dominika Jarosz
Starsza Specjalistka ds. edukacji kulturalnej
Biuro Wojewódzkiego Ośrodka Kultury CSK
81 441 56 52 | warsztaty@csklublin.pl
Julia Majer
Specjalistka ds. edukacji kulturalnej
Biuro Wojewódzkiego Ośrodka Kultury CSK
81 441 56 54 | warsztaty@csklublin.pl
Biuro Wojewódzkiego Ośrodka Kultury Centrum Spotkania Kultur w Lublinie
81 441 56 60 | warsztaty@csklublin.pl
OPIS PROWADZĄCYCH WARSZTATY
🦾 Michał Malinowski | dyrektor Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści (MuBaBaO), etnograf, innowator i pasjonat nowoczesnych technologii wspierających dziedzictwo kulturowe. Grafik Komputerowy z wieloletnim doświadczeniem w pracy z multimediami i mediami cyfrowymi w Szwajcarii, Japonii, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Prowadził rozległe badania nad niematerialnym dziedzictwem kulturowym w Polsce i na świecie, co zaowocowało licznymi inicjatywami oraz publikacjami popularyzującymi tradycje opowiadania historii. Jego książka Polish Folktales and Folklore została uhonorowana nagrodą American Folklore Association. Malinowski jest wizjonerem i praktykiem wdrażania innowacyjnych technologii, głęboko zakorzenionych w tradycyjnych formach przekazu. Jego projekt „Podwórko Wynalazców” łączył dzieci z Polski, Maroka, Ugandy i Botswany, wspólnie tworzące wynalazki przyszłości. Jest również wynalazcą pedagogicznym, który opracował m.in. klocki sensoryczne „Bajkostwory”, Klocki Myślenia Kreatywnego MuBaBaO oraz zestawy robotyczne do tworzenia spersonalizowanych robotów. Od 2014 roku zasiada w Radzie ds. Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego przy Ministrze Kultury, aktywnie angażując się w ochronę, zachowanie oraz promocję żywych tradycji i opowieści.
🦾 Piotr Piecko | artysta cyfrowy, absolwent kierunku Grafika Komputerowa w prestiżowej szkole ECAL (École cantonale d’art de Lausanne) w Lozannie. Łączy pasję do sztuki cyfrowej z edukacją, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem jako nauczyciel mediów cyfrowych i robotyki. Skupia się na projektowaniu interaktywnych doświadczeń łączących grafikę, animację oraz nowoczesne technologie. Nieustannie poszukuje nowych form wyrazu artystycznego, eksperymentując z najnowszymi narzędziami technologicznymi. Angażuje się w projekty edukacyjne i artystyczne, inspirując dzieci i młodzież do kreatywnego odkrywania świata mediów cyfrowych, elektroniki oraz robotyki. Dzięki bogatemu warsztatowi technicznemu potrafi efektywnie zachęcać swoich podopiecznych do samodzielnego rozwijania umiejętności i realizacji własnych projektów.
🦾 Artur Lis | twórca i dyrektor artystyczny Teatru Makata, który od 1995 roku konsekwentnie bada granice teatru, poszukując nowych form wyrazu w plenerach miejskich i wiejskich. Pracuje poprzez happening, sztuki wizualne i elementy rytuału, zapraszając widzów do bezpośredniego uczestnictwa w spektaklach. Od początku istnienia Teatr Makata koncentruje się na badaniu wpływu rytuału na funkcjonowanie człowieka we wspólnocie. Współpracował m.in. z: Mazzollem, Kiniorem, Tymonem & The Transistors, Makarukiem, zespołem Swoją Drogą, Sebastianem Maliszewskim, zespołem Strych, Alekiem Koreckim, Samuelem Redlinem, Markiem Stępniem czy Robertem Usewiczem.
