CSK

Przejdź do menu Przejdź do treści

PROGRAM 18. Festiwalu Teatrów Niewielkich

PROGRAM 18. FESTIWALU TEATRÓW NIEWIELKICH

CZWARTEK | 21.11.2024 r.

      do 17:00 – Przyjazd uczestników

19:00-20:30 – Monodram Mistrzowski „Sonata Księżycowa” w wykonaniu Ireny Jun | BILET 30 zł |

            i otwarcie 18. Festiwalu Teatrów Niewielkich |Klub Muzyczny

PIĄTEK | 22.11.2024 r. | SPEKTAKLE KONKURSOWE | BEZPŁATNE WEJŚCIÓWKI

10:00-11:00 – Jolanta Deszcz-Pudzianowska – „A Hejm” |Duża Kieszeń

11:20-12:10 – Zuzanna Wiatr – ,,Dziewictwo – osobna kategoria istot zamkniętych” |Klub Muzyczny

12:30-13:25 – Lidia Wiśniewska  – „córka Ta matka” |Duża Kieszeń

13:25-14:00 – Publiczne omówienia spektakli |Duża Kieszeń

16:00-17:10 – Zuzanna Bernat – „Jordan” |Klub Muzyczny

18:15-19:15 – Martyna Sabak i Joanna Podlodowska – „Kiedy wyjdziesz za mąż?” |Klub Muzyczny

19:15-20:00 – Publiczne omówienia spektakli |Klub Muzyczny

SOBOTA | 23.11.2024 r. | SPEKTAKLE KONKURSOWE | BEZPŁATNE WEJŚCIÓWKI

11:20-11:50 – Wiktoria Skowron – „Wychowana” |Duża Kieszeń

12:10-12:40 – Laura Pajor – „Sanktuarium” |Klub Muzyczny

13:00-13:40 – Alicja Wojnarowska – „cudawianki” |Duża Kieszeń

13:40-14:20 – Publiczne omówienia spektakli |Duża Kieszeń

16:00-17:10 – Kinga Kowalska – „Raz dokoła. Kobiety Wesela” |Klub Muzyczny

17:50-18:30 – Marta Łaska – „A imię me – Manipulacja” |Klub Muzyczny

18:30-19:00 – Publiczne omówienia spektakli |Klub Muzyczny

NIEDZIELA | 24.11.2024 r.

10:00-12:00 – Warsztaty dla uczestników Festiwalu z dr Barbarą Sambor | Mała Kieszeń

12:00-13:30 – Koncert Łukasza Jemioły i zakończenie Festiwalu | Klub Muzyczny | BEZPŁATNE WEJŚCIÓWKI

18. FTN – WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE

MONODRAM MISTRZOWSKI | IRENA JUN „Sonata księżycowa”

CZWARTEK | 21.11.2024 | 19:00 | Klub Muzyczny | 30 zł

Monodram na podstawie „Starych domów” Yannisa Ritsosa i „Drozdów” Jorgosa Seferisa

Inscenizacja i scenografia – Józef Szajna

Wykonanie – Irena Jun

Muzyka – Bogusław Schaeffer

Premiera – 1967

Czas trwania – 50 minut

„Sonata księżycowa” w wykonaniu Ireny Jun to spektakl – rekordzista. Grany nieprzerwanie od 57 lat, nie przestaje zachwycać kolejnych pokoleń. Irena Jun, aktorka Józefa Szajny, podejmując pierwszą realizację w poetyce teatru jednej aktorki, zaprosiła do współpracy swojego Mistrza. Powstał spektakl poetycki, malarski i uwodzący dźwiękiem. To monolog kobiety, która w dużym, pustym domu wspomina swoje życie. Fragmenty „Stary domów” Yannisa Ritsona oraz wiersze Jorgosa Seferisa układają się w swoisty bilans chwil szczęśliwych i strat. Samotna, konfrontująca się z własną pamięcią bohaterka monodramu kreowana przez Irenę Jun, dzieli się swoją historią. Opowieść okazuje się znajoma. Na tyle bliska, że znika podział na scenę i widownię. „Sonata księżycowa” to teatr obecności i współprzeżywania.

Po spektaklu odbędzie się rozmowa z Ireną Jun, którą poprowadzi Mateusz Nowak.

KONCERT | ŁUKASZ JEMIOŁA

NIEDZIELA | 24.11.2024 | 12:00 | Klub Muzyczny | BEZPŁATNE WEJŚCIÓWKI

18. FTN – SPEKTAKLE KONKURSOWE

MONODRAM KONKURSOWY| Jolanta Deszcz-Pudzianowska – „A Hejm”

Lublin | Fundacja ArtSystem

22.11.2024 r. | 10:00 | Duża Kieszeń

Scenariusz: Jolanta Deszcz-Pudzianowska

Reżyseria: Mateusz Piłat i Jolanta Deszcz- Pudzianowska

Opracowanie muzyczne: Dymitr Harelau

Czas trwania: 50 minut

Spektakl „A Hejm” stanowi głęboki i emocjonalny hołd dla 18 000 Żydów, którzy zginęli w obozie koncentracyjnym na Majdanku podczas akcji „Dożynki” 3 listopada 1943 roku. Jest to jednocześnie intymny portret Poli Braun, również znanej jako Paulina Braunówna, kobiety, która znalazła swoje miejsce pomiędzy ścianami getta warszawskiego a drutami obozu na Majdanku. Zapraszamy na podróż przez historię, która ukazuje cierpienie i odwagę w obliczu przeciwności, a jednocześnie podkreśla znaczenie kultury, muzyki i sztuki jako środków wyrażenia oraz przetrwania.

MONODRAM KONKURSOWY| Zuzanna Wiatr – ,,Dziewictwo – osobna kategoria istot zamkniętych”

Wrocław

22.11.2024 r. | 11:20 | Klub Muzyczny

Wrocław

Scenariusz: Zuzanna Wiatr

Reżyseria: Zuzanna Wiatr

Konsultacja reżyserska: Julia Wernio

Scenografia: Zuzanna Wiatr

Ruch sceniczny: Anna Bogdanowicz

Opracowanie muzyczne: Ryszard Lubieniecki

Czas trwania: 40 minut

Spektakl powstał na podstawie tekstów Witolda Gombrowicza ,,Dziewictwo’’, ,,Ślub’’, ,,Iwona, księżniczka Burgunda’’ i ,,Przygody’’. Jest on komentarzem odnoszącym się do kulturowo i religijnie ujętego zagadnienia jakim jest ,,dziewictwo” oraz próbą przyjrzenia się relacji pomiędzy człowiekiem a przybieraną przez niego formą.

MONODRAM KONKURSOWY | Lidia Wiśniewska  – „córka Ta matka”

Jarosław | Jarosławski Ośrodek Kultury i Sztuki

22.11.2024 r. | 12:30 | Duża Kieszeń

Scenariusz: Paweł Sroka, Lidia Wiśniewska

Reżyseria: Paweł Sroka

Scenografia: Paweł Sroka

Opracowanie muzyczne: Wiktor Marut

Czas trwania: 45 minut

„córka TA matka”. Jestem ciałem z jej ciała. Stworzona na JEJ podobieństwo. Czy ciało Moje jest na pewno w pełni moje? Córka jest przedłużeniem matki. Gdzie kończy się matka, gdzie zaczyna się córka? Spektakl o skomplikowanej relacji matki z córką oraz poszukiwaniu relacji córki z samą sobą. Powstał na podstawie książki „Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze” Aglaja Veterynaji.

MONODRAM KONKURSOWY | Zuzanna Bernat – „Jordan”

Warszawa | Fundacja FETA

22.11.2024 r. | 16:00 | Klub Muzyczny

Scenariusz: Anna Reynolds, Moira Buffini

Tłumaczenie: Ewa Krasińska

Reżyseria: Dorota Landowska

Scenografia: Dorota Landowska

Czas trwania: 60 minut

„Jordan” to prawdziwa historia – relacja współwięźniarki spisana przez dramaturżkę Annę Reynolds podczas odsiadywania wyroku oraz Moirę Buffini, która jako pierwsza zagrała rolę Shirley Jones. To spowiedź zabójczyni, młodej bezbronnej dziewczyny, bezbronnej wobec własnych wspomnień. Można powiedzieć, że to opowieść o dobru i o złu, o miłości i jej braku oraz o fatalnych konsekwencjach niedojrzałych wyborów. Sztuka ta do dziś inspiruje młode aktorki i reżyserki na całym świecie, choć prapremiera odbyła się w Londynie w 1994 roku.

DUODRAM KONKURSOWY | Martyna Sabak i Joanna Podlodowska – „Kiedy wyjdziesz za mąż?”

Lublin | Teatr w Spódnicy

22.11.2024 r. | 18:15 | Klub Muzyczny

Scenariusz: Marcin Wąsowski

Reżyseria: Marcin Wąsowski

Scenografia: Joanna Podlodowska i Martyna Sabak

Choreografia: Joanna Podlodowska i Martyna Sabak

Opracowanie muzyczne: Jakub Stasikowski, Martyna Sabak i Joanna Podlodowska

Czas trwania: 60 minut

W dobie cyfryzacji, budowanie relacji oraz związków między kobietą a mężczyzną bywa coraz trudniejsze. Na scenie w humorystyczny sposób zostaną dotknięte tematy tabu, powszechne dylematy oraz to „co się powinno, a czego nie”. Aktorki opowiedzą o utartych schematach, stereotypach i upraszczaniu. O tym jak łatwo jest ocenić, a jak trudno spojrzeć z innego punktu widzenia.  

MONODRAM KONKURSOWY | Wiktoria Skowron – „Wychowana”

Dębica | Miejski Ośrodek Kultury w Dębicy

23.11.2024 r. | 11:20 | Duża Kieszeń

Scenariusz: Dominika Migoń-Madura

Reżyseria: Dominika Migoń-Madura

Scenografia: Wiktoria Skowron

Opracowanie muzyczne: Piotr Madura

Czas trwania: 25 minut

Spektakl „wychowana” powstał na motywach powieści Marty Dzido pt. „Matrioszka”. Poruszane są w nim kwestie alkoholizmu w rodzinie oraz tego, jak często jesteśmy wychowywani do chowania się w cieniu, milczeniu i trwania w marazmie oraz jak przekłada się to na późniejsze funkcjonowanie dziecka z syndromem DDA w świecie. Czy da się uwolnić z tego błędnego koła? Czy przez całe życie trzeba tkwić w jednym schemacie? Postaramy się odpowiedzieć na to pytania.

MONODRAM KONKURSOWY | Laura Pajor – „Sanktuarium”

Warszawa

23.11.2024 r. | 12:10 | Klub Muzyczny

Scenariusz: Andrzej Skowron

Reżyseria: Laura Pajor

Opracowanie muzyczne: Józef Pajor

Czas trwania: 25 minut

Historia mającej głęboką więź z naturą dziewczyny, która postanawia zmienić swoje życie pod wpływem mistycznych doświadczeń. Widzowie będą świadkami jej walki, stawiania czoła nowym problemom oraz prób poszukiwania siebie na nowo. Monodram powstał na podstawie tekstu Andrzeja Skowrona pt. „Sanktuarium”.

MONODRAM KONKURSOWY | Alicja Wojnarowska – „cudawianki”

Dębica | Miejski Ośrodek Kultury w Dębicy

23.11.2024 r. | 13:00 | Duża Kieszeń

Scenariusz: Dominika Migoń-Madura

Reżyseria: Dominika Migoń-Madura

Scenografia: Dominika Migoń-Madura

Opracowanie muzyczne: pieśni ludowe

Czas trwania: 30 minut

Monodram „cudawianki” powstał na bazie pieśni ludowych, których rodowodem, jak napisała Eliza Orzeszkowa, są: „serca tęskniące, myśli uciśnione, instynktowe rwania się ku lepszemu życiu”. Prosto z serca młodej dziewczyny przeradzającej się w kobietę o pragnieniu bycia kochaną i sile miłości. A to wszystko zostało uwite w teatralnej formie.

MONODRAM KONKURSOWY | Kinga Kowalska – „Raz dokoła. Kobiety Wesela”

Proszowice

23.11.2024 r. | 16:00 | Klub Muzyczny

Opracowanie tekstu: Kinga Kowalska

Reżyseria: Kinga Kowalska

Opieka artystyczna: dr hab. Katarzyna Skarżanka, prof. Akademii Teatralnej w Warszawie

Scenografia: Kinga Kowalska

Choreografia: Tatiana Asmolkova

Konsultacje gwarowe: dr hab. Kazimierz Sikora, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego

Konsultacje ludowe: Katarzyna Chodoń

Nagranie partii skrzypiec: Dominika Kapuśniak

Opracowanie muzyczne: w spektaklu wykorzystywana jest muzyka ludowa, utwory Kapeli Maliszów i Zespołu InFidelis

Czas trwania: 65 minut

Monodram na podstawie „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego powstał w wyniku twórczych i naukowych poszukiwań zgłębiających wymowę sceniczną. Spektakl stanowił podstawę pracy doktorskiej zrealizowanej przez Kingę Kowalską w Akademii Teatralnej w Warszawie pod opieką artystyczną prof. Katarzyny Skarżanki. W przedstawieniu towarzyszymy głównej bohaterce – kobiecie „Wesela” – w podróży po fragmentach jej zagubionej i niepoukładanej pamięci. W kawałkach jej wspomnień ukryte są pozostałe kobiety „Wesela” – młodsze, starsze, te ze wsi i te z miasta. Każda chce być szczęśliwa, wszystkie pragną miłości, choć każda z nich inaczej tę miłość rozumie i w inny sposób jej doświadcza. Spektakl przepełniony jest ruchem, muzyką i bronowicką gwarą.

MONODRAM KONKURSOWY | Marta Łaska – „A imię me – Manipulacja”

Warszawa

23.11.2024 r. | 17:50 | Klub Muzyczny

Scenariusz: Marta Łaska

Reżyseria: Marta Łaska

Opracowanie muzyczne: w spektaklu wykorzystywany jest utwór Arama Khachaturiana pt. „Masquerade Suite – Walz”

Czas trwania: 25 minut

Spektakl, czy może raczej wykład, w którym Pani Manipulacja wytłumaczy, wskaże i wyjaśni metody wpływania na innych, bo czemuż by nie? W końcu jakie to ma znaczenie? Przecież to i tak nic nie zmieni, prawda? Spektakl, którego największą inspiracją był reportaż Renaty Kim „Dlaczego nikt nie widzi, że umieram. Historie ofiar przemocy psychicznej”. Wykorzystano w nim również wiersze Anny Świrszczyńskiej i Bolesława Leśmiana.

ZADANIA DOFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez Centrum Spotkania Kultur w Lublinie