EDUKACJA KULTUROWA I WSPARCIE LOKALNYCH DZIAŁAŃ W REGIONIE LUBELSKIM
Centrum Spotkania Kultur w Lublinie w ramach swojej statutowej misji prowadzi działania na rzecz rozwoju lokalnych inicjatyw kulturalnych, a także związanych z szeroko pojętą edukacją kulturową na obszarze Województwa Lubelskiego.
W latach 2016-2021 były one prowadzone w ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Bardzo Młoda Kultura”, którego CSK było regionalnym operatorem. W 2022r. działania kontynuowano ze wsparciem NCK w ramach programu „Kultura Interwencje”.
Ogółem w ramach podejmowanych w tym czasie działań zrealizowano 112 lokalnych inicjatyw, w zasadniczej większości w małych ośrodkach.
Udzielamy także kompleksowego wsparcia animatorom kultury. Przygotowaliśmy m.in. szereg poradników i opracowań badawczych. Zapraszamy do zapoznania się z tymi materiałami:
Seria „Poradników bardzomłodokoulturalnych” to krótkie przewodniki w przystępny sposób pokazujące jak mierzyć się z najważniejszymi problemami przy organizacji wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych.
EDYCJA 2020
-
JAK MÓWIĆ? – PORADNIK DLA OSÓB PRACUJĄCYCH GŁOSEM.27
KWI
2023Poradnik dla wszystkich którzy w swojej pracy muszą występować publicznie, z praktycznymi ćwiczeniami i odnośnikami do materiałów online. Autor: Przemysław Buksiński: aktor, animator. Wykładowca Uniwersytetu -
TWORZENIE MARKI INSTYTUCJI KULTURY27
KWI
2023Krótkie kompendium wiedzy o znaczeniu marki (także w kulturze) z konkretnymi poradami jak pracować na stworzenie własnej marki. Autor: Paulina Kowalczyk z firmy Synergia sp. z o. o. Synergia jest zespołem -
ORGANIZACJA IMPREZ KULTURALNYCH W TYM IMPREZ MASOWYCH27
KWI
2023Zbiór konkretnych porad dla osób organizujących imprezy – w tym obowiązki formalne i sprawy praktyczne, o których trzeba pamiętać. Autor: Tomasz Kulczyński: Pracownik Warsztatów Kultury w Lublinie -
DOSTĘPNOŚĆ W INTERNECIE – STANDARDY WCAG 2.1 I OBOWIĄZKI WYNIKAJĄCE Z „USTAWY O DOSTĘPNOŚCI” W PRAKTYCE27
KWI
2023Omówienie podstawowych zasad tworzenia stron internetowych, które uczynią je dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Autor: Adrian Lewkowicz – członek zarządu CekovicWeb – firmy z Lublina zajmującej -
PRAWO W REALIZACJI DZIAŁAŃ KULTURALNYCH27
KWI
2023Odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące działań kulturalnych zwłaszcza prowadzonych w ramach instytucji publicznych, jak kwestie praw autorskich, dyscyplina finansów publicznych, zamówienia -
WSPÓŁPRACA Z WOLONTARIUSZAMI – CZYLI JAK SPRAWIĆ, ABY WOLONTARIUSZE STALI SIĘ WARTOŚCIOWĄ CZĘŚCIĄ ZESPOŁU27
KWI
2023Praktyczne porady jak znaleźć wolontariuszy do pomocy przy projektach kulturalnych, jak ich angażować w prowadzone działania, jak podtrzymywać współpracę. Autor: Katarzyna Pudło: Absolwentka kulturoznawstwa -
O SPEŁNIANIU MARZEŃ I O WSPÓŁPRACY, CZYLI O… KULTURZE DOSTĘPNEJ!27
KWI
2023Poradnik o kształtowaniu oferty kulturalnej w taki sposób, by była dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Autorzy: Rafał Lis i Anna Żórawska Rafał Lis- Historyk sztuki, trener i społecznik. Specjalista -
KULTURA ONLINE – KRÓTKI PRZEWODNIK PO DARMOWYCH NARZĘDZIACH PRZYDATNYCH W KAŻDEJ SYTUACJI27
KWI
2023Przegląd narzędzi internetowych poszerzających możliwości pracy online. Autorka: Monika Schmeichel-Zarzeczna: Historyk sztuki, trenerka, bibliotekarka. Zajmuje się prowadzeniem działań wykorzystujących
EDYCJA 2021
-
JAK ZAŁOŻYĆ I PROWADZIĆ GRUPĘ TEATRALNĄ. PRZEWODNIK DLA ANIMATORÓW27
KWI
2023Prezentacja podstawowych kwestii związanych z wykorzystaniem teatru w edukacji kulturowej i animacji – prowadzenie zajęć, arteterapia z wykorzystaniem teatru, organizacja przeglądów, festiwali amatorskich, -
EDUKACJA PLASTYCZNA DLA RÓŻNYCH GRUP ODBIORCÓW W LOKALNYCH PLACÓWKACH KULTURALNYCH27
KWI
2023Praktyczne informacje na temat prowadzenia zajęć z historii sztuki, zajęć kreatywnych i artystycznych w zakresie sztuk wizualnych z uwzględnieniem różnych grup odbiorców (dzieci, młodzież, seniorzy, osoby -
EDUKACJA W MUZEUM – PORADY PRAKTYCZNE27
KWI
2023Kompendium informacji dotyczące prowadzenia lekcji muzealnych, warsztatów, specyfiki pracy z młodzieżą w placówce muzealnej, ze zwróceniem uwagi na szczególne potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Autorka: -
STORYTELLING I KREATYWNOŚĆ W BIBLIOTECE – PRAKTYCZNY PORADNIK27
KWI
2023Poradnik kreatywnych metod edukacyjnych – z myślą o animatorach i nauczycielach, zwłaszcza pracownikach bibliotek. Autorka: Monika Schmeichel-Zarzeczna: Historyk sztuki, trenerka, bibliotekarka. -
EDUKACJA FILMOWA DZIECI I MŁODZIEŻY27
KWI
2023Omówienie podstawowych kwestii związanych z wprowadzaniem młodego widza w świat filmu. Jakie środki stosować, jak zachęcać, jak organizować pokazy filmowe itd. Autor: Katarzyna Pudło: Absolwentka kulturoznawstwa -
DIAGNOZA SPOŁECZNA W PRZYGOTOWANIU DZIAŁAŃ KULTURALNYCH I EDUKACYJNYCH – NARZĘDZIA27
KWI
2023Omówienie podstawowych narzędzi socjologicznych przydatnych w badaniu potrzeb kulturalnych i edukacyjnych lokalnej społeczności. Autorka: dr hab. Monika Adamczyk – socjolog, gerontolog społeczny, -
AKCJA EWALUACJA! O EWALUACJI DZIAŁAŃ KULTURALNYCH I EDUKACYJNYCH27
KWI
2023Omówienie znaczenia i potrzeby ewaluacji działań prowadzonych w sektorach kultury i edukacji, w tym (ale nie tylko i nie przede wszystkim) w projektach, ze wskazaniem podstawowych narzędzi. Autorka: Hanna -
FINANSOWANIE LOKALNYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ Z DZIEDZINY KULTURY I TURYSTYKI27
KWI
2023Zestawienie podstawowych źródeł finansowania działalności kulturalnej i edukacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem sposobów finansowania niewielkich przedsięwzięć o lokalnym oddziaływaniu. Autor: Zenon
Badania nad edukacją kulturową w województwie lubelskim:
W ramach programu „Bardzo Młoda Kultura” powstało kilka istotnych opracowań o charakterze badawczym, dotyczących kultury i edukacji kulturowej na obszarze województwa lubelskiego:
-
EDUKACJA KULTURALNA W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Z PERSPEKTYWY PRAKTYKÓW. RAPORT Z BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO (LUBLIN 2017)27
KWI
2023Kompleksowa diagnoza stanu edukacji kulturowej w województwie lubelskim przeprowadzona przez grono specjalistów z UMCS w Lublinie. Autorzy analizują obszar edukacji kulturowej, istniejącą ofertę, zasięg -
MŁODZI LUBIĄ KULTURĘ. WNIOSKI Z REALIZACJI PROJEKTU W LATACH 2016-2018 (LUBLIN 2018)27
KWI
2023Analiza wniosków po ewaluacji I edycji programu Bardzo Młoda Kultura w województwie lubelskim, ze sformułowaniem rekomendacji dotyczących rozwoju edukacji kulturowej – sporządzona przez autorów diagnozy -
DIAGNOZA STANU EDUKACJI KULTUROWEJ W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM. BADANIE W RAMACH PROGRAMU NCK „BARDZO MŁODA KULTURA 2019-2021” (LUBLIN 2019)27
KWI
2023Kontynuacja badań edukacji kulturowej w regionie z lat 2016-17 prowadzona przez zespół z Instytutu Nauk Socjologicznych KUL. Analizie poddano miejsce edukacji kulturowej w politykach publicznych, podjęto -
PRÓBA EPIDEMII. EDUKACJA KULTUROWA W PRZESTRZENI MEDIÓW WIRTUALNYCH – PERSPEKTYWA WOJEWÓDZKA (LUBLIN 2020)27
KWI
2023Próba charakterystyki oferty edukacji kulturowej w internecie, z próbą diagnozy mocnych i słabych stron komunikacji wirtualnej oraz rozpoznania istniejących szans i nadchodzących zagrożeń. Opracowanie -
RAPORT Z REALIZACJI DIAGNOZY LOKALNEJ 2021. ANALIZA POTRZEB DZIECI I MŁODZIEŻY Z OBSZARU WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W ZAKRESIE EDUKACJI KULTUROWEJ (LUBLIN27
KWI
2023Podsumowanie badań nad dziećmi i młodzieżą z Lubelszczyzny podejmowanych w ramach programu Bardzo Młoda Kultura, z wykorzystaniem ankiet, wywiadów indywidualnych i grupowych. Wskazano na czynniki, które
