CSK

Przejdź do menu Przejdź do treści

Za nami I etap Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” 2024. Do finału konkursu Kapituła wraz z Dyrektorem Artystycznym Festiwalu – prof. Leszkiem Mądzikiem wybrała osiem spektakli finałowych o szczególnych walorach scenograficznych i kostiumograficznych, które swoją premierę miały w sezonie artystycznym 2022/2023 (wrzesień-sierpień). W kolejnym etapie o nagrodę „Złota Kieszeń” powalczą następujące spektakle:

  • “4 dobre powody by rzucić wszystko w cholerę”, reż. Norbert Rakowski, Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu, scenografia: Maria Jankowska-scenografia, kostiumy: Paula Grocholska
  • „Arcadia”, reż. Jerzy Zoń, Teatr KTO, scenografia: Marek Braun, Jerzy Zoń, Kostiumy: Jolanta Łagowska-Braun, Elżbieta Kwasek
  • „Alicji Kraina Czarów” wg L. Carrolla, reż. Sławomir Narloch, Teatr Narodowy w Warszawie, scenografia i kostiumy: Martyna Kander
  • „Calineczka”, reż. Jakub Roszkowski, koprodukcja: Teatr Ludowy w Krakowie, scenografia i kostiumy: Matylda Kotlińska
  • „Empuzjon”, reż. Robert Talarczyk, Teatr Śląski im. S. Wyspiańskiego w Katowicach, scenografia i kostiumy: Katarzyna Borkowska
  • “Jak nie zabiłem swojego ojca i jak tego żałuję”, reż. Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa, scenografia i kostiumy:  Justyna Elminowska
  • “The Employees” wg powieści Olgi Ravn, reż. Łukasz Twarkowski, STUDIO Teatrgaleria, scenografia i kostiumy: Svenja Gassen, Fabien Lede,
  • „Trąbka do słuchania”, reż. Weronika Szczawińska, Wrocławski Teatr Współczesny, scenografia i kostiumy: Marta Szypulska

Celem Konkursu jest wyłonienie najlepszych spektakli pod względem scenografii i kostiumów, spośród zgłoszonych. Jego zamierzeniem jest prezentacja, promocja i popularyzacja prac autorów scenografii i kostiumów do polskich inscenizacji powstałych zarówno w obiegu instytucjonalny, jak i offowym.

Kapituła wybierała Finalistów spośród 60 spektakli (5 samodzielnie zgłoszonych przez jej członków oraz 55 zgłoszeń przesłanych przez teatry z całej Polski). W finale znalazło się 5 spektakli zgłoszone przez teatry i 3 rekomendowane przez Kapitułę.

W skład Kapituły weszli:

prof. Paweł Dobrzycki – Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Jolanta Kowalska – krytyk teatralny, historyk teatru

Zbigniew Szymczyk– reżyser, choreograf, mim, były dyrektor naczelny i artystyczny Wrocławskiego Teatru Pantomimy

Jacek Wakar – krytyk teatralny, dziennikarz

***

Wystawa „Atena”:

Formularz zgłoszeniowy

Zgoda na udział w wystawie

Specyfikacja techniczna

Regulamin

Zarządzenie

***

Regulamin konkursu Festiwalu Scenografii i Kostiumów Scena w Budowie 2024 – tutaj

Formularz zgłoszenia propozycji do konkursu – tutaj

***

Tegoroczne nagrody “Złota Kieszeń” wręczone!

Dziś, w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie podczas Gali Finałowej 7. edycji Festiwal Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” 2023, zostali ogłoszeni tegoroczni laureaci konkursu. To zwieńczenie prezentowanych w CSK najciekawszych zjawisk polskiej scenografii oraz prac artystów, którzy za pomocą dzieł przestrzennych wydobywają to, co w danym utworze najważniejsze.

W tym roku teatry z całej Polski przesłały do konkursu 41 zgłoszeń, do finału zostało nominowanych 8 przedstawień.

Podczas Gali wręczone zostały nagrody „Złota Kieszeń”. Jury przyznało:

– nagrodę Grand Prix „Złota Kieszeń” dla spektaklu „Rohtko”, Fabiena Lede (scenografia) Svenja Gassen (kostiumy) – za umiejętne wykorzystanie środków plastycznych, teatralnych i interdyscyplinarnych budujących obraz świata współczesnej sztuki i pozycji artysty w społeczeństwie (10.000 zł),

– nagrodę „Złotą Kieszeń” za najlepszą scenografię do spektaklu: „Alte hajm/Stary Dom” dla Magdaleny Muchy – za niezwykle sugestywne wykreowanie przestrzeni łączącej realność rzeczywistości teatralnej z multimedialnym światem odwzorowującym przeszłość (7.500 zł),

– nagrodę „Złotą Kieszeń” za przygotowanie najlepszych kostiumów do spektaklu „Rewizor” dla Galii Solodovnikovej. Jury podkreśliło umiejętne wpisanie tradycyjnego warsztatu kostiumograficznego we współczesną groteskową wizję relacji społecznych (7.500 zł).

Nagrody zostały ufundowane przez Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Swoją nazwą nawiązują do architektury przestrzeni teatralnej – kieszeni scenicznej, a także do elementu ubioru. Zaprojektowany z pozłacanej stali swoją formą nawiązuje jednocześnie do „spinacza” – symbolu CSK.

Wszystkim nagrodzonym – serdecznie gratulujemy!

Uroczysta Gala poprzedzona została otwarciem wystawy „Afrodyta” – Wystawa prac studentów polskich uczelni artystycznych – | Festiwal Scenografii

ℹ „Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych”.

W kolejnym etapie o nagrodę „Złota Kieszeń” powalczą następujące spektakle:

  • „Alicja w Krainie Czarów”, kom. Przemysław Zych, libretto: Robert Bondara, Opera Nova w Bydgoszczy, scenografia i kostiumy: Martyna Kander
  • „Alte hajm/Stary dom”, reż. Marcin Wierzchowski, Teatr Nowy im. T. Łomnickiego w Poznaniu, scenografia i kostiumy: Magdalena Mucha
  • „Imagine”, reż. Krystian Lupa, koprodukcja: Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, Teatr Powszechny w Łodzi, scenografia: Krystian Lupa, kostiumy: Piotr Skiba
  • „Orlando.Biografie”, reż. Agnieszka Błońska, Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, scenografia i kostiumy: Katarzyna Kozyra, Arek Ślesiński
  • „Lalka”, reż. Radosław Rychcik, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, scenografia, kostiumy, światła: Łukasz Błażejewski
  • „Lalki Kafki”, reż. Marek ZákosteleckýWrocławski Teatr Lalek, scenografia: Marek Zákostelecký
  • „Rewizor”, reż. Jurij MurawickiTeatr Dramatyczny m.st. Warszawy, scenografia i kostiumy: Galya Solodovnikova
  • „Rohtko”, reż. Łukasz Twarkowski, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, scenografia: Fabien Lede, kostiumy: Svenja Gassen

Celem Konkursu jest wyłonienie najlepszych spektakli pod względem scenografii i kostiumów, spośród zgłoszonych. Jego zamierzeniem jest prezentacja, promocja i popularyzacja prac autorów scenografii i kostiumów do polskich inscenizacji, powstałych zarówno w obiegu instytucjonalny, jak i offowym.

Kapituła wybierała Finalistów spośród 53 spektakli (12 samodzielnie zgłoszonych przez jej członków oraz 41 zgłoszeń przesłanych przez teatry z całej Polski). W finale znalazły się 4 spektakle zgłoszone samodzielnie przez teatry i 4 rekomendowane przez Kapitułę.

W skład Kapituły weszli:

  • prof. Paweł Dobrzycki – Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
  • Agnieszka Koecher-Hensel – historyk teatru i teatrolog
  • Jolanta Kowalska – krytyk teatralny, historyk teatru
  • prof. Zbigniew Majchrowski – teatrolog, ekspert Komitetu Nauk o Sztuce PAN, Uniwersytet Gdański
  • Jacek Wakar – krytyk teatralny, dziennikarz


 „Narcyz” | Wystawa prac studentów polskich uczelni artystycznych

 Wystawa #Dorman2022


5 MAJA 2022 w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie rozpocznie się VI edycja Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”. CSK, które jest organizatorem tego wydarzenia, pokaże spektakle teatralne o szczególnych walorach scenograficznych i kostiumograficznych. Prezentacji form teatralnych towarzyszyć będą wystawy, pokazy filmowe i warsztaty. Kulminacją Festiwalu – 15 MAJA – będzie wręczenie nagród „Złota Kieszeń” w 3 kategoriach: dla najlepszego spektaklu, za najlepszą scenografię i za najlepsze kostiumy.  „Scenę w Budowie” wspiera finansowo Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Katarzyna Sienkiewicz, dyrektor Centrum Spotkania Kultur w Lublinie: Scenografia, kostiumy, plastyka teatralna – tak istotne dla każdego spektaklu – znalazły swoje miejsce, swój dom w Lublinie. CSK, które jest organizatorem jedynego takiego wydarzenia w naszym kraju, już po raz szósty odkryje i doceni wizualność przedstawienia teatralnego. Głównym elementem „Sceny w Budowie” jest konkurs z pulą nagród w kwocie 25 tysięcy złotych. Podczas Festiwalu nagradzamy najlepsze polskie spektakle, które miały swoje premiery w sezonie artystycznym 2020/2021. W tym roku kapituła VI edycji „Sceny w Budowie” spośród 34 przedstawień do ścisłego finału zakwalifikowało osiem, które walczyć będą o „Złotą Kieszeń”. Trzy z nich zaprezentujemy w CSK. Na scenie Sali Operowej pokażemy spektakl „Zły” Teatru Polskiego z Bielska-Białej oraz „Faust” Teatru Wybrzeże w Gdańska. W Dużej Kieszeni Sceny zaprezentowany zostanie „Robot” w wykonaniu stowarzyszenia Unia Teatr Niemożliwy.  Zwieńczeniem Festiwalu będzie pokaz plenerowego spektaklu „Peregrinus” Teatru KTO z Krakowa – wylicza i zaprasza dyrektor Sienkiewicz.

Podczas trwania „Sceny w Budowie” w przestrzeniach otwartych CSK zaprezentujemy najciekawsze prace studentów siedmiu uczelni artystycznych z całej Polski. W tym roku motywem przewodnim wystawy będzie mit o Narcyzie.

Profesor Leszek Mądzik, dyrektor artystyczny  Festiwalu: Narcyzm – temat ten i jego znaczenie stał się kolejnym zagadnieniem prac studentów uczelni plastycznych w Polsce. Zobrazowanie tego pojęcia wydaje się być ważniejszą i ciekawszą prezentacją młodych twórców podczas Festiwalu Scenografii i Kostiumów VI edycji.  Natura ludzka rodzi takie zachowanie, którego ślad zakłóca relacje z drugim człowiekiem. Interpretacja i wizja takich stanów poprzez obraz, przybliży odbiorcy pojęcie narcyzmu. Czy jest to nadwrażliwość wobec swojej osoby, czy skierowanie na siebie i tylko na siebie. Język obrazu, instalacji to krok, by poprzez wrażliwość młodych twórców zajrzeć w pokłady tego stanu jakim jest narcyzm. Jest on symbolem miłości własnej, znakiem egoizmu i odwrócenia się od innych osób. Postać zamknięta we własnym świecie. Z jednej strony czuje się wszechmocna, z drugiej słaba, zakompleksiona. „Każdy artysta w jakimś sensie maluje siebie” – to słowa wypowiedziane przez Witolda Kaweckiego, który interpretuje obraz Caravaggia pt. Narcyzm, daje jedną z wielu odpowiedzi, jaką dostajemy w spotkaniu z obrazem tego artysty znajdującym się w Palazzo Barberini w Rzymie. Młodzieniec wpatrujący się w taflę wody jak w lustro, smakuje swojej urody wierząc, że nie zakłóci jej tafli. W jakim kierunku pójdą prace studentów tegorocznej edycji Festiwalu – dowiemy się podczas majowej prezentacji – kończy profesor Mądzik.


Festiwal rozpocznie się wernisażem „#Dorman 2022”. 

Kuratorka wystawy Laura Sonik: „Stojąc przed kuratorskim zadaniem stworzenia wystawy o postaci Jana Dormana, można by parafrazując, przyjąć pewną znaną zasadę: jaki człowiek, taka wystawa. A jaki był Jan Dorman? Dla jednych był mistrzem, człowiekiem pełnym humoru uwielbianym lub nienawidzonym (podziwianym lub niezrozumianym). Na pewno też nie w pełni docenionym. Ekscentryk i innowator. Dorman to postać zwrotna, przewrotna, konfabulująca, konsternująca, czasem absurdalna, ekscentryczna, zaskakująca i dziwaczna. I teraz wyobraźmy sobie wystawę zbudowaną na wszystkich tych cechach w sali o wymiarach 25 metrów na 6 – Jan Dorman staje się tutaj przestrzenią, duchem, wyobraźnią. Jest w powietrzu, na ścianach, w wirtualnym eterze, wyświetla się i brzmi. Aby dobrze się tutaj czuć – trzeba pozwolić sobie na odrobinę dystansu. Podczas wystawy – z uwagi na typową dormanowską nieprzewidywalność, dziwaczne intrygi, jak też innowacyjne środki stylistyczne i narracyjne – przedstawimy Państwu aranżację złożoną z bardzo wielu, często nieoczywistych obiektów, instalacji czy doświadczeń multimedialnych. Miejmy nadzieję, że Doman nie przewróci się w trumnie” – mówi kuratorka.

Dla kinomanów przygotowaliśmy – w nawiązaniu do motywu przewodniego wystawy studenckiej o Narcyzie – Festiwalowy Cykl Filmowy pt. „Oni chcą uwielbienia” z doskonałymi filmami o charakterystycznych „trudnych bohaterach”.  Dla wąskiego zaś grona adeptów scenografii warsztaty scenograficzne, które poprowadzi  ceniona scenografka i kostiumografka – Katarzyna Borkowska.

Autorem plakatu VI edycji „Sceny w Budowie” jest Piotr Młodożeniec – wybitny polski artysta grafik, którego prace pokazywaliśmy w ubiegłym roku w Galerii Saskiej.

Program Festiwalu:

Wystawa „#Dorman2022”

Wernisaż: 5 MAJA 2022 | 18:00

Wystawa: 6 MAJA – 3 LIP 2022

Galeria Wystaw Czasowych +1

– bilety w cenie 8 zł/6 zł do nabycia w kasie CSK i na bilety.spotkaniakultur.com

Festiwalowy Cykl Filmowy „Oni chcą uwielbienia”

„ONI” |  „The Square” | „Mistrz” | „Dom, który zbudował Jack”

6-8 MAJA 2022

Sala kinowa

– bilety w cenie 15 zł/12 zł do nabycia w kasie CSK i na bilety.spotkaniakultur.com


Spektakl „Zły” | reż. Piotr Ratajczak | Teatr Polski Bielsko-Biała

7 MAJA 2022 | 19:00

Sala Operowa

– bilety w cenie 50zł/40 zł/ 30 zł do nabycia w kasie CSK i na bilety.spotkaniakultur.com


Spektakl „Faust” | reż. Radosław Stępień | Teatr Wybrzeże z Gdańska

12 MAJA 2022 | 19:00

Scena Sali Operowej

– bilety w- cenie 50zł/40 zł/ 30 zł do nabycia w kasie CSK i na bilety.spotkaniakultur.com


Spektakl „Robot” | reż. Marek b. Chodaczyński | Unia Teatr Niemożliwy

13 MAJA 2022 | 19:00

Duża Kieszeń Sceny +1

– bilety w cenie 40zł/30 zł do nabycia w kasie CSK i na bilety.spotkaniakultur.com


Warsztaty scenograficzne z Katarzyną Borkowską

14 MAJA 2022 | 17:00-21:00

15 MAJA 2022 | 10:00-14:00

Duża Kieszeń Sceny +1

Warsztaty zamknięte (wyłącznie dla studentów biorących udział wwystawie „Narcyz”)


Wystawa studencka „Narcyz”

Wernisaż: 15 MAJA 2022 | 17:00 | Klub Muzyczny

Wystawa: 16 MAJA – 15 SIE 2022  | Przestrzenie otwarte CSK

-wstęp wolny


Gala Wręczenia Nagród „Złota Kieszeń”

15 MAJA 2022 | 19:00

Transmisja online


Spektakl plenerowy „Peregrinus” | reż. Jerzy Zoń | Teatr KTO z Krakowa

15 MAJA 2022 | 20:30

plac Teatralny

-wstęp wolny


CZYM JEST „SCENA W BUDOWIE”?

„Scena w Budowie” to wydarzenie, które stanowi wyjątkowe na skalę ogólnopolską przedsięwzięcie, cieszące się coraz większą popularnością i uznaniem. Program konstruowany jest nie na podstawie gustów kuratorskich, ale za pomocą obiektywnych kryteriów, wydobywa najbardziej wartościowe pod względem scenografii i kostiumów, spektakle.

Główną częścią Festiwalu jest Konkurs, w którym nagradzane są najlepsze spektakle powstałe w ostatnim czasie.  Poprzednie pięć edycji obfitowały w liczne wydarzenia: zaprezentowano łącznie 17 spektakli i 19 wystaw, odbyło się także wiele spotkań z wybitnymi reżyserami, scenografami i twórcami, a także projekcje filmowe oraz warsztaty.


NAGRODA „ ZŁOTA KIESZEŃ”

„Złota Kieszeń” to nagroda ufundowana przez Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Swoją nazwą nawiązują do architektury przestrzeni teatralnej, kieszeni scenicznej, a także do elementu ubioru. Zaprojektowana z pozłacanej stali – swoją formą nawiązuje jednocześnie do symbolu CSK.

Laureaci „Złotej Kieszeni”:

  •     I edycja: „Złota Kieszeń” Grand Prix – „Księgi Jakubowe” w reż. Eweliny Marciniak
  •     II edycja: „Złota Kieszeń” Grand Prix – „Robert Robur” w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego
  •     III edycja: „Złota Kieszeń” Grand Prix- „Makbet” w reż. Agaty Dudy-Gracz
  •     IV edycja: „Złota Kieszeń Najlepsze Kostiumy” – Mirek Kaczmarek za„Trojanki”, „Złota Kieszeń Najlepsza Scenografia” – Robert Mleczko, Jan Strumiłło, Yan Kalnberzin za„Nic” w reż K. Garbaczewskiego
  •     V edycja: „Złota Kieszeń Najlepsze Kostiumy” – Andrzej Witkowskiza „Woyzeck”, „Złota Kieszeń Najlepsza Scenografia – Krystian Lupa za „Capri – wyspa  uciekinierów”

Galeria Sztuki Sceny Plastycznej KUL istnieje od marca 1986 roku, inaugurując swoją działalność wystawą Andrzeja Wajdy pt. „Notes”. Pomysłodawcą powstania Galerii jest Leszek Mądzik. W ciągu minionych lat Galeria zaprezentowała prace blisko 130 najwybitniejszych artystów i artystek polskich z różnych dyscyplin sztuk pięknych, m.in. Jerzego Nowosielskiego, Magdaleny Abakanowicz, Zdzisława Beksińskiego, Aliny Szapocznikow, Igora Mitoraja, Józefa Szajny, Ryszarda Horowitza, Jerzego Fobera, Jana Dobkowskiego czy Jerzego Skolimowskiego. Prezentowane były również dzieła z kolekcji muzealnych – Cypriana Kamila Norwida, Stanisława Wyspiańskiego, Bruno Schulza, Józefa Czapskiego, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Tadeusza Kantora, Zofii Rydet czy Jana Cybisa. W Galerii gościła także sztuka artystów związanych z Lublinem – Jana Ziemskiego, Henryka Szulca, Grzegorza Dobiesława Mazurka, Stanisława Bałdygi, Andrzeja Widelskiego.


Obecna wystawa prezentuje portrety oraz autoportrety wszystkich 127 artystów i artystek wykonane przez wybitnych fotografików, m.in. Wojciecha Zamecznika, Wojciecha Plewińskiego, Zofię Rydet, Annę Beatę Bohdziewicz, Jacka Porembę, Jacka Marię Stokłosę, Jacka Barcza, Pawła Pierścińskiego, Erazma Ciołka, Andrzeja Polakowskiego, Janusza Sobolewskiego i wielu innych.

Wystawa czynna będzie w okresie trwania Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”, w dniach 4-13 maja w Galerii Sztuki Sceny Plastycznej KUL, Rynek 8 w godz. 11.00-17.00. Wstęp wolny
Serdecznie zapraszamy

DO ZOBACZENIA W CSK!

Fot.: Dorota Dee Bielak

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego  pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych

logotypy

Regulamin Wystawy „Narcyz” w ramach VI edycji Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” 2022:


Za nami I etap Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” 2022. Do finału konkursu Kapituła wyłoniła osiem spektakli finałowych o szczególnych walorach scenograficznych i kostiumograficznych, które swoją premierę miały w sezonie artystycznym 2020/2021. W kolejnym etapie o nagrody „Złota Kieszeń” powalczą następujące spektakle:

„Alicja”, reż. Martyna Majewska, Teatr Muzyczny Capitol, scenografia: Anna Haudek, kostiumy: Krystian Szymczak

„Faust”, reż. Radosław Stępień, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, scenografia: Paweł Paciorek, kostiumy: Aleksandra Harasimowicz

„Kaligula”, reż. Robert Czechowski, Teatr Polski we Wrocławiu, scenografia: Wojciech Stefaniak, kostiumy: Adam Królikowski

„Pokora”, reż. Robert Talarczyk, Teatr Śląski im. S. Wyspiańskiego w Katowicach, scenografia i reżyseria świateł: Katarzyna Borkowska, kostiumy: Konrad Parol

„Robot”, reż. Marek Chodaczyński, Unia Teatr Niemożliwy w Warszawie, scenografia, projekty i wykonanie lalek: David Zuazola

„Sonata jesienna”, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Narodowy, scenografia, kostiumy i światło: Mirek Kaczmarek

„Tysiąc nocy i jedna. Szecherezada 1979”, reż. Magda Fertacz, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, Scenografia, kostiumy, światła: Katarzyna Borkowska

„Zły”, reż. Piotr Ratajczak, Teatr Polski Bielsko-Biała, scenografia: Marcina Chlanda, kostiumy: Grupa Mixer

Kapituła wybierała Finalistów spośród 34 spektakli (dziewięciu samodzielnie zgłoszonych przez jej członków oraz dwudziestu pięciu zgłoszeń przesłanych przez teatry z całej Polski).

W skład Kapituły weszli:

Jacek Cieślak- Kierownik Działu Kultury „Rzeczpospolita”

Agnieszka Koecher-Hensel – historyk teatru i teatrolog

Jolanta Kowalska- krytyk teatralny, historyk teatru

prof. Zbigniew Majchrowski- teatrolog, ekspert Komitetu Nauk o Sztuce PAN

Sławomir Szondelmajer- wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie


Scena w Budowie 2021/2022


Scena w Budowie 2020/2021

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia transmisji online z wernisażu wystawy „Scenografia i co dalej? Bohdan Cieślak” w ramach V edycji Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”.

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia transmisji online z wernisażu wystawy „EKSKLUZYWNA ODZIEŻ ROBOCZA, czyli kreacje na czerwonym dywanie” w ramach V edycji Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”. Transmisję z wydarzenia będzie można obejrzeć dzisiaj o godz. 19.00 na naszym profilu FbYT oraz na stronie spotkaniakultur.com

Zapraszamy na V edycję Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”.

Podczas tegorocznej edycji zaprezentowane zostaną wyłonione w konkursie spektakle teatralne o szczególnych walorach scenograficznych i kostiumograficznych. Prezentacji form teatralnych towarzyszyć będą wystawy, spotkania z twórcami, pokazy filmowe i warsztaty.

Kulminacją Festiwalu będzie wręczenie nagród „Złota Kieszeń”: dla najlepszego spektaklu, za najlepszą scenografię i za najlepsze kostiumy.

Część wydarzeń będzie dostępna online, żeby zwiększyć dostępność dla widzów.


Zapraszamy również na wystawę Dyrektora Artystycznego Festiwalu – prof. Leszka Mądzika prezentowaną w siedzibie KUL:

“Wydobyte z ciemności. Wystawa scenografii Sceny Plastycznej KUL” prezentowana jest aktualnie w Sali wystaw czasowych Muzeum KUL. Pokaz został zorganizowany w 50. rocznicę powstania Sceny Plastycznej KUL. W autorskiej aranżacji prof. Leszka Mądzika – twórcy Teatru, która podkreśla rolę światła oraz jego przeciwieństwa – mroku, podziwiać można rekwizyty ze spektakli, takich jak: „Antygona”, „Blask”, „Ikar”, „Kir”, „Przejście”, „Szczelina”, „Wędrowanie”, „Wilgoć”, „Wrota”, „Tchnienie”, „Zielnik”. Widz ma wyjątkową okazję wejść do świata symbolu, wyobraźni, niedopowiedzeń.

Wystawę będzie można ponownie oglądać od 5 maja br. od poniedziałku do piątku w godzinach 13:00-16:00. Wejście na ekspozycję Muzeum KUL jest nieodpłatne.

Więcej o wystawie “Wydobyte z ciemności” na stronie internetowej.

Miejsce: Muzeum KUL (za pomnikiem papieskim)
Kontakt: Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin, Gmach Główny, sala 29, tel.
81 445 40 29, muzeum@kul.pl


Za nami I etap Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” 2021. Do finału konkursu Kapituła wyłoniła sześć spektakli finałowych o szczególnych walorach scenograficznych i kostiumograficznych, które swoją premierę miały w sezonie artystycznym 2019/2020. W kolejnym etapie o nagrody „Złota Kieszeń” powalczą następujące spektakle:

  • „Anhelli”, reż. Margo Zalite, Teatr Wielki w Poznaniu, scenografia i kostiumy: Dorota Karolczak
  • „Balladyna”, reż. Paweł Świątek, Teatr Słowackiego w Krakowie, scenografia i kostiumy: Marcin Chlanda
  • „Capri – wyspa uciekinierów”, reż. Krystian Lupa, Teatr Powszechny w Warszawie, scenografia: Krystian Lupa, kostiumy: Piotr Skiba
  • „Woyzeck”, reż. Piotr Cieplak, Teatr Narodowy w Warszawie, scenografia i kostiumy: Andrzej Witkowski
  • „Wilq Superbohater”, reż. Remigiusz Brzyk, Teatr Śląski im. S. Wyspiańskiego, scenografia i kostiumy: Iga Słupska, Szymon Szewczyk
  • „Żabusia”, reż. Jarosław Tumidajski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, scenografia i kostiumy: Mirek Kaczmarek

Kapituła wybierała Finalistów spośród 14 samodzielnie zgłoszonych rekomendacji oraz 44 zgłoszeń przesłanych przez teatry z całej Polski. W skład Kapituły weszli:

  • prof. Katarzyna Fazan – Uniwersytet Jagielloński, Akademia Sztuki Teatralnej w Krakowie
  • prof. Zbigniew Majchrowski – Uniwersytet Gdański, teatrolog, ekspert Komitetu Nauk o Sztuce PAN
  • prof. Elżbieta Wernio – Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu, scenograf teatralny
  • dr Dominika Łarionow – Instytut Historii Sztuki Uniwersytet Łódzki
  • Jolanta Kowalska – dziennikarka,  krytyk teatralny, historyk teatru
  • Sławomir Szondelmajer – Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Spektakl „Kordian”, „Nic”, „Trojanki”, „Zapach czasu”, a także wiele ciekawych wystaw i spotkań. Tak w dużym skrócie można podsumować IV edycję Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”.

Zachęcamy do obejrzenia wideo.


Wystawa „Scena w Budowie – wspomnienia”

wspomnienia

Jeżeli chcieliby państwo uzyskać formularz w formacie .doc zapraszamy do napisania wiadomości na adres: scenawbudowie@spotkaniakultur.com


Finał Festiwalu „Scena w Budowie”!

W dniu 3 października odbył się finał IV Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”. To uwieńczenie prezentowanych od stycznia br. w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie najciekawszych zjawisk polskiej scenografii oraz prac artystów, którzy za pomocą dzieł przestrzennych wydobywają to, co w danym utworze najważniejsze.

Podczas Gali Finałowej wręczone zostały nagrody „Złota Kieszeń”.

Decyzją znamienitego Jury w składzie: Małgorzata Komorowska, Marek Waszkiel oraz Jarosław Cymerman, w obecności Prof. Leszka Mądzika – dyrektora Festiwalu, nagroda Grand Prix IV edycji Festiwalu Scena w Budowie nie została przyznana. Jury postanowiło o rozdysponowaniu nagrody w równych proporcjach dla laureatów w pozostałych kategoriach.

Nagrodę „Złota Kieszeń” za najlepszą scenografię otrzymali twórcy spektaklu „Nic”, w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego, scenografia: Robert Mleczko, Jan Strumiłło, video: Yan Kalnberzin (za organiczne połączenie tradycyjnego warsztatu scenograficznego z nowoczesnymi środkami wyrazu w harmonijną całość o niezwykłych walorach artystycznych).

Nagroda „Złota Kieszeń” za najlepszy kostium została przyznana Mirkowi Kaczmarkowi za kostiumy do spektaklu „Trojanki” w reż. Jana Klaty. Jury podkreśliło oryginalną kreację kostiumów, doceniając ich niezwykłą ekspresję współtworzącą przestrzeń scenograficzną, a także interpretacyjną spektaklu.

Uroczysta Gala poprzedzona została wernisażem wystawy „Prometeusz”, prezentującej wybrane prace studentów uczelni artystycznych z całej Polski. A na deser – duchowa uczta na Placu Teatralnym: widowisko plenerowe „Zapach czasu” w reż. Jerzego Zonia (Teatr KTO z Krakowa).


FESTIWAL ODBYWAĆ SIĘ BĘDZIE OD STYCZNIA DO CZERWCA 2020 R. W CENTRUM SPOTKANIA KULTUR W LUBLINIE. 

Poniżej podajemy nowe terminy festiwalowych spektakli:

  • 4 września – Nic
  • 19 września – Trojanki

Kordian w reżyserii Jakuba Roszkowskiego otworzył tegoroczną edycję Festiwalu „Scena w Budowie

kordian

W środę (8 stycznia) w Centrum Spotkania Kultur odbyła się konferencja prasowa zapowiadająca zbliżającą się IV edycję festiwalu “Scena w Budowie”. Oficjalne rozpoczęcie już w piątek spektaklem “Kordian”.


W dniu 15 listopada 2019 roku zakończył się I etap Konkursu IV edycji Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”, którego celem było wyłonienie, przez Kapitułę, finalistów Festiwalu. W tym roku do grona  Kapituły  zaproszono prof. Katarzynę Fazan-  wykładowcę Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, Jolantę Kowalską- krytyka teatralnego  i historyka teatru, dr Dominikę Łarionow- historyka scenografii, wykładowcę Uniwersytetu Łódzkiego, prof. Zbigniewa Majchrowskiego- krytyka teatralnego i wykładowcę Uniwersytet Gdański, prof. Elżbietę Wernio- scenografa, wykładowcę Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Włodzimierza Neubarta – dziennikarza i blogera teatralnego. Kapituła pracowała pod przewodnictwem Dyrektora Artystycznego Festiwalu- prof. Leszka Mądzika.

Do I etapu Konkursu wpłynęło wiele interesujących propozycji spektakli teatralnych oraz rekomendacji zgłoszonych samodzielnie przez członków Kapituły. Wśród nominowanych do finału konkursu i rywalizacji o nagrodę „Złotej Kieszeni” znalazły się następujące spektakle:

  • „Burza” reż. Paweł Miśkiewicz, scenografia Barbara Hanicka,
  • „Magnolia” reż. Krzysztof Skonieczny, scenografia Fabien Lėdė,
  • „Nic”  reż. Krzysztof Garbaczewski,  scenografia Roberta Mleczko oraz Jan Strumiłło,
  • „Kordian” reż. Jakub Roszkowski, scenografia Mirek Karczmarek,
  • „Poskromienie” reż. Monika Pęcikiewicz, scenografia Katarzyna Borkowska,
  • „Trojanki” reż. Jan Klata, scenografia Mirek Kaczmarek.

Film podsumowujący I edycję Festiwalu

Teatr w Budowie, zwyczajowa nazwa instytucji powstającej przez 40 lat.
Dziś Centrum Spotkania Kultur, którego architektura, swoją surowością, podkreśla niekończący się proces tworzenia. To przestrzeń otwarta, pobudzająca i inspirująca do kreowania nowych aranżacji inscenizacyjnych.

Nowe wydarzenie w Centrum Spotkania Kultur „Scena w Budowie” Festiwal Scenografii i Kostiumów  odkrywać będzie paralelność pomiędzy budowaniem architektury, przestrzeni a tworzeniem spektaklu, podkreślać ważność obrazu w kreacjach scenicznych. „Scena w Budowie” otworzy przed widzem przestrzenie teatru, kulisy kreacji.

Wizualność jest dla nas bazową spektaklu, przekazywanych w nim treści. Chcemy uświadamiać, że scenografia i kostiumy nie są ozdobą i tłem do gry aktorskiej, nie powstają w oderwaniu od tekstu czy treści spektaklu. Scenograf i kostiumograf tworzą spektakl. Nasz festiwal powstaje by uhonorować i wydobyć z cienia ich pracę. Dlatego istotnym elementem „Sceny w Budowie” jest konkurs, w którym nagradzane będą najlepsze spektakle, powstałe w ostatnim czasie. W ten sposób chcemy docenić chęć eksperymentowania i podejmowania ryzyka w tworzeniu pełnych inwencji kreacji przestrzennych. Pragniemy aby „Scena w Budowie” stała się forum plastyków teatru, miejscem spotkania, wymiany myśli i doświadczeń dotyczących różnych dziedzin sztuki teatralnej.

Nad merytoryką programu Festiwalu czuwać będzie Rada Programowa, w której skład wchodzą niezwykli twórcy związani zarówno z filmem jak i z teatrem. Wszystkim działaniom patronować będzie Leszek Mądzik, Komisarz i pomysłodawca Festiwalu. Twórca Sceny Plastycznej KUL jest artystą niezwykle wrażliwym na obraz i potrafiącym docenić piękno i prawdę płynące z tego, co pozawerbalne i zmysłowe. Tworząc swoją wizję teatru plastycznego bardzo często odwołuje się do historii polskiego teatru, udowadniając tym samym jak charakterystyczna dla naszej tradycji teatralnej jest specyficzna wrażliwość na to co wizualne.

Leszek Mądzik: Scenografia bardzo często jest aktywna, odziaływująca na widza i wpływająca na to jak odbiera spektakl.  Uważam, że nadszedł w końcu odpowiedni moment, by znaleźć dla niej miejsce, a sądzę, że Centrum Spotkania Kultur to najszczęśliwsze miejsce, w którym możemy dostrzec to co się dzieje obecnie w polskiej scenografii.

Boris KudličkaMyślę, że dla artystów zajmujących się projektowaniem przestrzeni, ten festiwal może stanowić ciekawą okazję do wymiany myśli i doświadczeń  dotyczących różnorodnych dziedzin w sztuce oraz bardzo szerokiego zakresu ich zainteresowań. Festiwal Scenografii i Kostiumów może być szczególnie interesujący dla ludzi młodych, którzy aspirują do roli bycia scenografem.


DYREKTOR ARTYSTYCZNY FESTIWALU

leszek madzik

Leszek Mądzik – Założyciel Sceny Plastycznej KUL, twórca jej spektakli, także autor kilkunastu scenografii w teatrach Polski, Portugalii, Francji i Niemiec, wykładowca w kilku szkołach artystycznych, profesor poznańskiej ASP, uczestnik kilkudziesięciu festiwali teatralnych na pięciu kontynentach, laureat wielu z nich – już dawno temu ukochał sobie teatr bez słów.

Jak sam twierdzi, źródłem milczenia w jego spektaklach jest głębokie przeświadczenie, iż istnieją dziedziny ludzkiej rzeczywistości, które nie poddają się słowu.

Mówiąc o nich, nieuchronnie je kaleczymy i zniekształcamy. Można jednak przekazać ich głębię i prawdę, stosując odpowiednie środki artystycznego wyrazu. Mądzik usiłuje wypowiedzieć niewypowiedzianą ludzką rzeczywistość przy pomocy światła, rytmu i nastroju. Bo to, co w nas najgłębiej i najskrzętniej ukrywane – ostateczne namiętności i stany egzystencjalne, nigdy w pełni nie docierają do świadomości i nie dają się ogarnąć rozumem.

“Miłość, wiara, świętość, przerażenie, poczucie skończoności, śmierć – oto co zaludnia przestrzeń tych spektakli” – napisał Mądzik, gdy został zmuszony do “autorskiej” wypowiedzi na temat swej twórczości. Lubelski artysta w swym “kosmicznym” teatrze ożywia i rehabilituje zagrzebane w pamięci archetypy, przywracając widzom możliwość przedracjonalnego oglądu świata.

Ulotne, kruche uniwersum jego widowisk kreują cienie i ruchy wysmakowanych form plastycznych poddanych rytmowi wyznaczonemu przez muzykę. Widz pozostaje na swym miejscu “samotny w tłumie”, jest bowiem oddzielony mrokiem od innych widzów i od sceny. Swą wyobraźnią przedziera się przez inne wymiary rzeczywistości opanowane przez dobre i złe moce, dążąc do porozumienia się ze światem – tym na scenie i tym poza nim.


RADA PROGRAMOWA

EWA BRAUN

Ewa Braun – Absolwentka Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Laureatka Oscara za dekorację wnętrz do filmu „Lista Schindlera” w reżyserii Stevena Spielberga. Członek przyznającej Oscary Amerykańskiej Akademii Filmowej w Los Angeles. Nagrodzona Brązowymi Lwami za film „Cudowne Dziecko” na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku. Pracowała przy realizacji około 60 filmów fabularnych i  wieloodcinkowych filmów telewizyjnych w charakterze kostiumologa, dekoratora wnętrz, scenografa. Współpracowała z wybitnymi reżyserami polskimi i zagranicznymi, takimi jak: A.Wajda, K.Kieślowski, K.Zanussi, A.Holland, W.J.Has, T.Konwicki, J.Majewski, John Irvin, Costa Gavras, Steven Spielberg, Peter Kassavitz, Volker Schlöndorff.

Od 1999 roku do chwili obecnej wykładowca w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej im. Leona Schillera w Łodzi gdzie od 2003 r. prowadzi autorski program  corocznego  Warsztatu scenograficzno–kostiumowo – charakteryzatorskiego    dla studentów Wydz. Reżyserii, Operatorskiego, Aktorskiego mający na celu praktyczne przybliżenie zagadnień tworzenia wizerunku postaci.

Nauczyciel akademicki od roku 2009 do chwili obecnej  w  Akademii Sztuk Pięknych  w Warszawie na Wydziale Scenografii

W latach 2002-2005 wykładowca w Wyższej Szkole Sztuk Wizualnych i Nowych Mediów w Warszawie.

W roku 2005 zajęcia konsultacyjne w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy.

W latach 2008-2009 prowadzenie zajęć w Szkole Stylu z Elle.

Wykładała  w studium podyplomowym „Moda, Media, Marketing” w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej w Warszawie w latach 2010-2011

Od 2010-2014  związana z VIAMODA (polsko-włoska Szkoła Designu i Managementu) na studiach podyplomowych Akademii im. Leona Koźmińskiego i Collegium Civitas w Warszawie prowadząc  zajęcia dydaktyczne z historii designu, mody i ubioru.

2014 Odznaczenie Złoty Medal “Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

2014 Odznaczenie Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski za “wybitne zasługi dla polskiej kultury, za osiągnięcia w pracy artystycznej i twórczej oraz działalności społecznej”

Kilkakrotnie była członkiem jury m.in.: Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Festiwalu „Dwa Teatry” w Sopocie, Tarnowskiej Nagrody Filmowej, Festiwalu Scenografów i Kostiumografów Vizu-Art. Rzeszów, Oskarów Mody, „Doskonałości Mody” Twojego Stylu.

 Należy do Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Polskiej Akademii Filmowej.

BORIS KUDLICKA

Boris Kudlicka – Absolwent Katedry Projektowania Scenografii i Kostiumu Akademii Sztuk Pięknych w Bratysławie (1996). Naukę kontynuował na Akademii Sztuk Pięknych w holenderskim Groningen. W 1995 roku jako asystent Andrzeja Kreutz Majewskiego rozpoczął współpracę z Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Od 1996 roku samodzielnie tworzy scenografie przede wszystkim do spektakli operowych. Współpracuje z czołowymi europejskimi reżyserami. Od 1999 roku wspólnie z Mariuszem Trelińskim zrealizował kilkanaście spektakli operowych: Madame Butterfly, Króla Rogera, Otella, Don Giovanniego, Oniegina, Damę pikową, Andreę Chénier, La Bohème, Orfeusza i Eurydykę, Borysa Godunowa, Jolantę, Zamek Sinobrodego, Aleka, Traviatę, Turandot, Latającego Holendra, Salome i Powder Her Face – głównie dla Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, a także dla innych czołowych scen operowych na świecie (m.in. w Nowym Jorku, Frankfurcie, Berlinie, Tokio, Sankt Petersburgu, Waszyngtonie, Los Angeles, Tel Awiwie, Bratysławie, Pradze, Brukseli i Walencji). Spektakle te prezentowane były także podczas festiwali operowych w Edynburgu, Hongkongu i Tokio.

Z reżyserem Dalem Duisingiem współpracował przy realizacjach: Podróży do Reims Rossiniego, Gwałtu na Lukrecji Brittena i Opowieści Hoffmanna Offenbacha (Opera we Frankfurcie), Medei Cherubiniego i Pasji św. Jana (Reiseopera w Enschede), Jasia i Małgosi Humperdincka (Berno) oraz L’étoile Chabriera (Staatsoper Berlin). Spektaklem Śmierć w Wenecji rozpoczęła się jego współpraca z Keithem Warnerem, której efektem były produkcje: Króla Leara Ariberta Reimanna i Burzy Thomasa Adésa (Frankfurt), Simona Boccanegry Verdiego (Strasburg), Wesela Figara Mozarta, Diabłów z Loudun Krzysztofa Pendereckiego (Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie). Na początku 2011 roku stworzył scenografię do Złotej pagody Mishimy dla Kanagawa Arts Center w Jokohamie.

Zainteresowania zawodowe Borisa Kudlički nie ograniczają się tylko do opery. Projektuje również dekoracje filmowe, teatralne i koncertowe. Wspólnie z Andrzejem Kreutz Majewskim stworzyli polski pawilon na Expo 2000 w Hanowerze oraz wnętrze polskiego pawilonu na Expo 2010 w Szanghaju (we współpracy z pracownią architektoniczną WWAA). Ważne miejsce w jego twórczości zajmuje również działalność wystawiennicza.

Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień. W 2005 roku Instytut Teatralny przyznał mu nagrodę za scenografię do przedstawienia Ryszard II w Teatrze Narodowym. W 2006 roku został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym, a w 2015 roku Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Dwukrotnie uhonorowano go słowacką nagrodą teatralną Dosky. Na Praskim Quadriennale 2007 zdobył Złoty Medal, a rok później został mianowany generalnym komisarzem Praskiego Quadriennale 2011. W latach 2011-2013 był wykładowcą na Wydziale Scenografii Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

KLIMAS

Joanna Klimas – znana i ceniona projektantka mody, prekursorka minimalizmu w Polsce,twórczyni marki JoannaKlimas, z wykształcenia psychologDwukrotnie uhonorowana nagrodą ELLE Style Awards. Od lat zaangażowana w projekty spajające modę z kulturą, między innymi FashionCulture, gdzie pełniła rolę Przewodniczącej Jury na Polskę i Anglię. Swoją wszechstronność ukazywała współpracując z Teatrem Wielkim w Warszawie, projektując kostiumy między innymi do dzieła „Eugeniusz Oniegin” Aleksandra Puszkina i Piotra Czajkowskiego w reżyserii Mariusza Terlińskiego.

SKOLIMOWSKI


Jerzy Skolimowski – znamienity reżyser filmowy, scenarzysta, aktor. Z zamiłowania także malarz i poeta, w młodości – bokser. Swoją karierę w filmie rozpoczął scenariuszem „Niewinni czarodzieje” w reżyserii Andrzeja Wajdy. Wspólnie z Romanem Polańskim napisał scenariusz do kultowego filmu „Nóż w wodzie”. Jego dorobek reżyserski to ponad 20 filmów wyprodukowanych w Europie i Hollywood, między innymi: „Fucha”, „Krzyk”, czy „Cztery noce z Anną”. Za produkcję „Essential Killing” otrzymał Grand Prix na MFF w Wenecji, nagrodę za najlepszy film na MFF w Mar del Plata, nagrody za najlepszy film i dla najlepszego reżysera na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Złotego Orła Polskiej Akademii Filmowej. Gratyfikowany za swoją twórczość nieprzerwanie od 2003 roku, między innymi: w 2011 roku Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla kultury, Złotym Lwem za całokształt twórczości na 73. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji czy Nagrodą Specjalną Platynowego Lwa na 43. Festiwalu Filmowym w Gdyni.

belka

GALERIA ZDJĘĆ

MECENAS CSK
ZADANIA DOFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez Centrum Spotkania Kultur w Lublinie